W związku z wydanym w 2022 r. Krajowym Standardem Rachunkowości KSR nr 15, który ma zastosowanie do okresów rocznych rozpoczynających się od 1 stycznia 2023 r., chcemy dowiedzieć się, czy można nie stosować tego standardu, który ewidentnie odbiega od rozwiązań podatkowych? Czy jeśli jednostka w polityce rachunkowości ma zapis, że stosuje krajowe standardy rachunkowości, to automatycznie oznacza, że
Komitet Standardów Rachunkowości dokonał aktualizacji KSR nr 7 „Zmiany zasad (polityki) rachunkowości, wartości szacunkowych, poprawianie błędów, zdarzenia następujące po dniu bilansowym - ujęcie i prezentacja”. Większość zmian ma charakter redakcyjny lub formalno-techniczny, aczkolwiek znalazła się również jedna zmiana merytoryczna. Polega ona na tym, że jednostki mogą sobie wybrać standardy rachunkowości
Przyjęta polityka rachunkowości decyduje o sposobie ujęcia wydatków z punktu widzenia podatkowego. Ustawodawca uzależnia bowiem moment, w którym wydatek staje się kosztem uzyskania przychodów, od momentu ujęcia go w księgach zgodnie z zasadami ustawy o rachunkowości. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji, której fragment przedstawiamy. Pismo w pełnym brzmieniu jest
Ustawa o rachunkowości obowiązuje wszystkie jednostki prowadzące księgi rachunkowe, różniące się między sobą pod względem formy prawnej, wielkości, rodzaju prowadzonej działalności, organizacji i innych istotnych cech. Z tego powodu ustawa zawiera przepisy, na podstawie których istnieje możliwość wyboru najkorzystniejszych rozwiązań spośród alternatywnych możliwości dopuszczonych do stosowania. Ponadto