Od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób obliczania przychodu, który decyduje o tym, czy przedsiębiorca może prowadzić tzw. działalność nierejestrowaną. Ze względu na podwyżkę minimalnego wynagrodzenia wartość tego limitu zwiększy się w stosunku do roku ubiegłego.
Od 1 stycznia 2026 r. do okresów zatrudnienia pracowników jednostek sektora finansów publicznych wliczone zostaną nowe okresy, odpowiednio udokumentowane przez te osoby. W jednostkach samorządowych zobowiązanych do wypłaty świadczeń uzależnionych od ogólnego stażu pracy udokumentowane nowe okresy zatrudnienia nałożą na pracodawców obowiązek wypłaty wyrównania dodatku za wieloletnią pracę i wcześniejszej
W „Mk“ nr 12/2025 opisaliśmy pięć problemów, z jakimi przedsiębiorcy spotykają się przy dostosowaniu i raportowaniu ksiąg rachunkowych w formacie JPK_PD. Teraz przyglądamy się czterem kolejnym wyzwaniom pojawiającym się w trakcie tych przygotowań – od problemów technicznych po wątpliwości interpretacyjne, które mogą się pojawić.
Od 1 stycznia 2026 r. zaczną obowiązywać zmiany w przepisach o planowych kontrolach przedsiębiorców. Zmiany mają na celu ograniczenie liczby kontroli przeprowadzanych u przedsiębiorców.
Minister Finansów wyjaśnił, jak należy rozumieć pojęcie „grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” w zakresie związania z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jest to szczególnie istotne ze względu na fakt, że są one obciążone najwyższą stawką podatku od nieruchomości, a w przypadku budowli ustalenie to przesądza o ich opodatkowaniu tym podatkiem.
W 2026 r. będą obowiązywały nowe zasady ustalania stażu pracy, do którego zostaną zaliczone okresy zatrudnienia niepracowniczego. Uelastycznieniu ulegną zasady zawierania i zgłaszania układów oraz porozumień zbiorowych. Podwyższone zostanie również minimalne wynagrodzenie z 4666 zł do 4806 zł oraz minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców z 30,50 zł do 31,40 zł.
MF potwierdza, że sama rejestracja samochodu osobowego przed 1 stycznia 2026 r., bez wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych przed tym dniem, nie uprawnia podatnika do dokonywania odpisów amortyzacyjnych na zasadach obowiązujących do końca 2025 r.
Koniec roku to okres szczególnie intensywnej pracy księgowych. Jednym z elementów zamknięcia roku jest prawidłowe rozliczenie kosztów ponoszonych na przełomie roku. Które koszty rozliczamy w starym, a które w nowym roku? Co z fakturami otrzymanymi z opóźnieniem? Podatkowa księga przychodów i rozchodów rządzi się tu swoimi prawami. Omawiamy je na przykładach w niniejszym artykule.
Przygotowane na podstawie aktów prawnych opublikowanych od 18 października do 17 listopada 2025 r.
Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy opodatkowani ryczałtem, zobowiązani do przesyłania JPK_V7M, będą musieli prowadzić ewidencję przychodów oraz wykaz środków trwałych elektronicznie, a po zakończeniu każdego roku przesyłać je w strukturze JPK_EWP i JPK_ST. W związku z tym od początku 2026 r. zacznie obowiązywać nowy wzór ewidencji przychodów, a wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych