10 grudnia 2025 r. w Module Certyfikatów i Uprawnień KSeF zostanie udostępniona nowa funkcjonalność - możliwość generowania tokenów. Jeszcze w tym roku przedsiębiorcy będą mogli wygenerować tokeny niezbędne do uwierzytelniania w obowiązkowym KSeF. Resort finansów ostrzega przed udostępnianiem tokenów osobom nieupoważnionym.
Aby odpowiedzieć na to pytanie należy odróżnić dwie sytuacje. Opowiada o nich nasz ekspert. Zapraszamy do obejrzenia wideoporady.
Mały przedsiębiorca powinien być przygotowany do KSeF na tyle wcześnie, by wdrożenie nowego systemu nie zakłóciło codziennej pracy firmy. Od kiedy mały przedsiębiorca powinien być przygotowany na KSeF? Na to pytanie odpowiada nasz ekspert w wideoporadzie. Zapraszamy do obejrzenia.
Do rozliczenia za styczeń 2026 r., wypełniając JPK_V7, nie wpisujemy numeru KSeF, gdy ewidencjonujemy faktury ustrukturyzowane. Zmieni się to od rozliczenia za luty 2026 r. Zgodnie z projektem przygotowanym przez resort finansów, podatnicy będą zobowiązani do wykazywania w ewidencji VAT numeru identyfikującego fakturę w KSeF (tzw. numer KSeF). W przypadku braku tego numeru w momencie składania ewidencji
Od 1 lutego 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla największych przedsiębiorców, a od 1 kwietnia 2026 r. – dla pozostałych firm. W związku z tym coraz większego znaczenia nabierają zasady nadawania i zarządzania uprawnieniami w systemie. KSeF jest oparty na modelu poświadczeń, tzn. wymagane jest uwierzytelnienie i autoryzacja danej osoby w systemie. Poza podatnikiem w systemie
Od 1 lutego 2026 r., wraz z obowiązkowym wdrożeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), korekta błędów na fakturach ustrukturyzowanych będzie możliwa wyłącznie poprzez wystawienie faktury korygującej w systemie. Kupujący straci możliwość stosowania not korygujących, a sprzedawca nie będzie mógł anulować dokumentu po nadaniu numeru KSeF. W przypadku pomyłki w NIP nabywcy konieczne będzie wystawienie
Otrzymanie w KSeF faktury, która nie odpowiada żadnej dokonanej transakcji, może budzić wątpliwości i ryzyko podatkowe. Warto wiedzieć, jakie kroki podjąć, by szybko wyjaśnić sprawę i zabezpieczyć się przed ewentualnymi konsekwencjami. Zapraszamy do obejrzenia wideoporady.
Rozróżnienie konsumentów, którym nie trzeba wystawiać faktur w KSeF od klientów biznesowych jest bardzo ważnym zagadnieniem. Jak to zrobić? Odpowiada nasz ekspert w wideoporadzie. Zapraszamy do obejrzenia.
Od 1 lutego 2026 r., gdy sprzedawca jest zobowiązany stosować KSeF, a nabywca jest polskim podatnikiem z NIP, faktura będzie dostarczana w systemie. Sprzedawcy mogą dodatkowo udostępnić wizualizację faktury lub potwierdzenie transakcji w trybie offline24, choć nie jest to obowiązkowe. Pracodawcy powinni zdecydować, czy pracownicy będą prosić o takie dokumenty oraz czy otrzymają identyfikatory IDWew
Na co powinni zwrócić szczególną uwagę pracownicy biur rachunkowych przy wdrażaniu KSeF? Jakie ryzyka i wyzwania mogą się pojawić? Nasza ekspertka wyjaśnia to w najnowszej wideoporadzie. Zapraszamy do obejrzenia.
Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.?
Wystawianie faktur w walutach obcych to codzienność wielu przedsiębiorców, również w transakcjach krajowych. Chociaż przepisy ustawy VAT dopuszczają fakturowanie w walutach innych niż złoty, to kwota podatku powinna być zawsze przeliczona na złotówki. W Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) przewidziano specjalne pola schemy, które umożliwiają prawidłowe ujęcie takich transakcji. Kluczowe znaczenie ma
Obowiązkowy KSeF zmieni sposób rozliczania wydatków pracowniczych. Faktury za zakupy służbowe – od paliwa po noclegi – będą trafiać do pracodawcy wyłącznie przez system, a nie bezpośrednio do rąk pracownika. To oznacza konieczność wdrożenia nowych procedur identyfikacji dokumentów i przypisywania ich do właściwych osób, aby uniknąć chaosu w rozliczeniach.
Od 1 lutego 2026 r. zacznie obowiązywać Krajowy System e-Faktur (KSeF), wprowadzający obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych, do końca roku potrwa jednak okres przejściowy. W tym czasie wielu podatników nadal będzie mogło korzystać z tradycyjnych faktur papierowych lub elektronicznych. Co istotne, brak wystawienia faktury w KSeF nie będzie wiązał się z sankcjami, a nabywcy zachowają prawo
Od 1 listopada 2025 r. nadawanie nowych uprawnień jest możliwe wyłącznie poprzez Moduł Certyfikatów i Uprawnień (MCU). Nie zrobimy tego w ramach dotychczasowej Aplikacji Podatnika KSeF 1.0. W ramach MCU udostępnione zostały jednak tylko uprawnienia właścicielskie oraz osób wskazanych w zawiadomieniu ZAW-FA. Jak informuje MF, konieczność ponownego nadania uprawnień w module MCU występuje w przypadku
Od 15 listopada 2025 r. podatnicy mogą korzystać z przedprodukcyjnej wersji Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Środowisko (Demo) umożliwia testowanie funkcjonalności, które będą obowiązywać od 1 lutego 2026 r., w warunkach zbliżonych do produkcyjnych. W tym trybie można wystawiać i odbierać faktury z fikcyjnymi danymi, przy jednoczesnym użyciu rzeczywistych danych uwierzytelniających.
Czy jeżeli hotel wystawi fakturę za nocleg i parking na NIP firmy (spółka z o.o.) to czy taka faktura musi być w KSeF? Jeżeli faktura zostanie wystawiona na osobę prywatną, czyli na pracownika i nie będzie w KSeF, to czy w takim przypadku taką fakturę możemy zaliczyć w pełni w koszty oraz odliczyć podatek VAT?
Ustalając z klientem zasady współpracy w zakresie KSeF, warto, aby biuro rachunkowe wyszczególniło, w jaki sposób będą weryfikowane dokumenty, które mają zostać zaksięgowane. Co radzi nasza ekspertka? Obejrzyj wideoporadę.
Zmiany wprowadzone przez KSeF stawiają przed biurami rachunkowymi konieczność przemyślenia dotychczasowych zasad współpracy z klientami. Zobacz wideoporadę z wyjaśnieniami naszego eksperta.
Czy KSeF przekazuje użytkownikowi informację o odrzuceniu faktury? Odpowiedź na to pytanie przedstawiamy w przygotowanej wideoporadzie. Zapraszamy do obejrzenia.
Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Księgowi jednak patrzą na KSeF z rezerwą – 36% z nich przewiduje więcej obowiązków, a 75% firm wciąż nie jest gotowych na wdrożenie e-fakturowania.
Wbrew oczekiwaniom niektórych podatników fakturowanie w KSeF nie zastąpi obowiązkowej fiskalizacji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących. Natomiast niektóre dokumenty z nich pochodzące stracą dotychczasowe znaczenie po okresie przejściowym.