Orzeczenia
Zgodnie z art. 18 ust. 3a ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach /t.j. Dz.U. 1988 nr 27 poz. 195/ w brzmieniu nadanym temu przepisowi przez art. 28 ustawy z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy, a organy administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw /Dz.U. nr 34 poz. 198 ze zm./, ceny urzędowe za usługi przewozowe lokalnego
We wszystkich istotnych dla mieszkańców sprawach organy gminy mają obowiązek swe przyszłe rozstrzygnięcia konsultować ze swymi wyborcami. Wybór form i zakres konsultacji ustawa samorządowa pozostawia do wyboru organom gminy i radnym. Opinia związku zawodowego o projekcie uchwały lub założeniach projektu może być przedstawiona w dwojaki sposób; w formie pisemnej lub w formie ustnej. Uchwały rad gmin
Wprowadzenie przez radę gminy zwolnienia od podatku od posiadania psów mieszkańców zameldowanych na stałe na terenie gminy nie ma charakteru generalnego zwolnienia od podatku i nie narusza tym samym art. 14 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. 1991 nr 9 poz. 31 ze zm/.
Art. 52 pkt 2 lit. "b" ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. nr 80 poz. 350 ze zm./ wymieniając prowizję jako przychód - w określonych w tym przepisie warunkach - nie podlegający podatkowi dochodowemu, nie zawęża pojęcia "prowizja". Wobec tego każda wypłata zgodnie z przepisami szczególnymi nazwana "prowizją" związana ze stosunkiem pracy i w 1991 roku zwolniona
1. Wszczęcie postępowania likwidacyjnego w stosunku do przedsiębiorstwa państwowego nie ma wpływu na możliwość wszczęcia i prowadzenia egzekucji administracyjnej. 2. Art. 204 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. - Prawo upadłościowe /t.j. Dz.U. 1991 nr 118 poz. 512/, regulujący kwestię kolejności zaspokajania należności, jest jedynym przepisem tego rozporządzenia
Jedną z fundamentalnych zasad państwa prawnego jest zasada, że prawo nie działa wstecz. Znalazła ona wyraz także w art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./. Dlatego sprzeczna z prawem jest uchwała rady gminy przewidująca wejście w życie stawek podatku w terminie wcześniejszym niż to przewiduje art. 42 wyżej wymienionej ustawy.
1. Wykładnię celowościową, jako pomocniczą na gruncie prawa podatkowego metodę odkodowywania treści przepisów prawnych, można i należy stosować wyjątkowo wtenczas, gdy na tle dopuszczalnych reguł znaczeniowych języka etnicznego sens przepisów prawnych jest wieloznaczny. 2. Wykładnia celowościowa nie może być stosowana w oderwaniu od wykładni językowej i wbrew tej wykładni.
Niedopuszczalne jest w razie wątpliwości stosowanie przez organy podatkowe zasady "in dubio pro fiskus".
Akta podatkowe każdego podatnika winny być kompletne, tj. należy w nich gromadzić wszystkie dokumenty, które mają uzasadniać obowiązek podatkowy strony oraz obrazują tok postępowania podatkowego. Ponadto w aktach podatkowych należy przechowywać dokumenty świadczące o wywiązywaniu się podatnika z ciążącego na nim obowiązku podatkowego.
1. Możliwość wyboru metody ustalania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych - bądź to w oparciu jedynie o różnicę pomiędzy wynikającej z podatkowej księgi przychodów i rozchodów przychodem i kosztami jego uzyskania, bądź to z uwzględnieniem wartości remanentu początkowego oraz końcowego - istnieje w wypadku każdej zaliczki /art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym
Ustalenie ceny za centralne ogrzewanie należy do kompetencji Ministra Finansów, stosownie do przepisów ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. ocenach, a nie do kompetencji rady gminy.
Naczelny Sąd Administracyjny nie ocenia celowości podjęcia uchwały przez radę gminy o zwolnieniach od podatku od nieruchomości ani jej skutków gospodarczych. Zakres kognicji sądu administracyjnego ograniczony jest art. 196 par. 1 Kpa do badania zgodności uchwał organów gminy i rozstrzygnięć nadzorczych z prawem.
Regulacja prawna zawarta w art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości /Dz.U. 1991 nr 30 poz. 127 ze zm./, odnosząca się do właściwości rzeczowej zarządu gminy, jest regulacją szczególną, wyłączającą stosowanie przepisów art. 39 ust. l, 2 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./.
1. Uchwała komisji egzaminacyjnej państwowej szkoły wyższej, stwierdzająca złożenie egzaminu magisterskiego i postanawiająca o wydaniu dyplomu magisterskiego, jest decyzją administracyjną w rozumieniu art. 1 par. 1 Kpa, gdyż przyznaje obywatelom uprawnienia w sferze prawa powszechnie obowiązującego. 2. Dopóki nie zostanie uchylony przepis art. 161 zdanie 2 ustawy o szkolnictwie wyższym, dopóty nie
Niepodjęcie uchwały w sprawie z zakresu administracji publicznej przez organ do tego uprawniony nie uzasadnia wniesienia skargi w trybie art. 216 par. 1 Kpa.
Rada gminy może zmienić wysokość stawek przewidzianych na dany rok podatkowy, w granicach stawek określonych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, jednakże stawki te mogą obowiązywać dopiero od daty wejścia w życie uchwały zmieniającej stawki. Inne postanowienia przewidziane przepisami miejscowymi są sprzeczne z prawem /art. 42 ust. 2 ustawy samorządowej/.
Uprawnienia gminy do wprowadzenia zakazu sprzedaży określonego towaru nie da się wywieść z ogólnego upoważnienia do stanowienia przepisów porządkowych, zawartego w art. 40 ust. 3 ustawy o samorządzie terytorialnym. Przepisy gminne nie mogą bowiem niweczyć wynikającego z ustawy z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej /Dz.U. nr 41 poz. 324 ze zm./ prawa podejmowania i prowadzenia działalności
Niedopuszczalna jest skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego na postanowienie wojewódzkiego komisarza wyborczego o przeprowadzeniu referendum /art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 11 października 1991 r. o referendum gminnym - Dz.U. nr 110 poz. 473/.
Zgodnie z art. 101 ustawy o samorządzie terytorialnym, każdy czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą podjętą przez organ gminy, w sprawie z zakresu administracji publicznej, może po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia - zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego. Wniesienie skargi jest możliwe po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia. Spełnieniem warunku dopuszczającego
1. Do okresu pozostawania w stosunku pracy w rozumieniu art. 15 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 grudnia 1989 r. o zatrudnieniu /Dz.U. nr 75 poz. 446 ze zm./ należy wliczać okres urlopu bezpłatnego. 2. Jeżeli organ przesądził decyzją ostateczną co do zasady uprawnienie do zasiłku dla bezrobotnych, decyzja późniejsza, stwierdzająca brak takich uprawnień, może zapaść jedynie po wzruszeniu decyzji wcześniejszej
Pismo wojewody, odmawiające wydania rozstrzygnięcia nadzorczego w trybie art. 91 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym /Dz.U. nr 16 poz. 95 ze zm./, nie jest decyzją administracyjną i niedopuszczalna jest na nie skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego.