Interpretacja indywidualna z dnia 14.08.2020, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.389.2020.3.JSZ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.389.2020.3.JSZ
zwolnienie od podatku VAT sprzedaży nieruchomości
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2020 r. (data wpływu 8 czerwca 2020 r.) uzupełnionym pismami z dnia 27 lipca 2020 r . (data wpływu 27 lipca 2020 r. i 28 lipca 2020 r.) oraz z dnia 10 sierpnia 2020 r. (data wpływu 10 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki nr 1 zabudowanej zabytkowym dworkiem,
- zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki nr 2, na której znajduje się osadnik . stanowiący własność osoby trzeciej
jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki nr 1 zabudowanej zabytkowym dworkiem,
- zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki nr 2, na której znajduje się osadnik .. stanowiący własność osoby trzeciej.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 27 lipca 2020 r. oraz z dnia 10 sierpnia 2020 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania postawionego we wniosku oraz własnego stanowiska, a także uiszczenie dodatkowej opłaty.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 8 stycznia 2004 r. W ramach prowadzonej działalności dokonuje zakupów i usług. Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których została powołana. Zdecydowana większość z tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Wybrane działania podejmowane są przez Gminę na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Takie działania co do zasady podlegają regulacjom VAT i w konsekwencji Gmina wykonuje je jako podatnik VAT. W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych wykonuje czynności opodatkowane VAT według odpowiednich stawek. Transakcje te Gmina dokumentuje fakturami oraz wykazuje w rejestrze sprzedaży i deklaracjach VAT. Dokonuje również czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT oraz zwolnione od tego podatku, te transakcje są również uwzględniane w rejestrze sprzedaży i deklaracjach VAT. Pozostałe działania są realizowane przez Gminę w ramach obowiązków publicznoprawnych, a więc traktowane są jako czynności spoza zakresu opodatkowania VAT (Gmina nie wykazuje tych czynności w rejestrze VAT oraz w deklaracjach). Mogą to być działania zarówno polegające na uzyskiwaniu określonych wpływów (w szczególności dochody z podatku rolnego, nieruchomości oraz udziały w podatkach dochodowych, dotacje, subwencje itp.) jak również niezwiązane z uzyskiwaniem wpływów, w szczególności budowa ogólnodostępnej infrastruktury gminnej, jak drogi, chodniki, oświetlenie, place zabaw itp. Z realizacją wszelkich powyższych czynności wykonywanych przez Gminę tj. pozostających w zakresie oraz poza zakresem opodatkowania VAT, wiążą się wydatki z nimi związane pośrednio lub bezpośrednio. Wydatki te co do zasady dokumentowane są fakturami VAT wystawianymi przez dostawców danych usług bądź towarów. W odniesieniu do podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki, które są ponoszone bezpośrednio i wyłącznie z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT Gmina korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W tym celu dokonuje bezpośrednio przyporządkowania kwot podatku naliczonego do wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi VAT i odlicza podatek w całości lub w części przy zastosowaniu proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 2 - ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług, która wynosi 92% oraz prewspółczynnika, który wynosi 3%.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty