03.10.2019 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 03.10.2019, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.368.2019.2.PM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.368.2019.2.PM

- niepodleganie opodatkowaniu przekazania instalacji po okresie trwałości projektu; - brak możliwości zastosowania odwrotnego obciążenia do całości wykonywanych usług zaprojektowania, dostawy i montażu OZE.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2019 r. (data wpływu 5 lipca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2019 r. (data wpływu 10 lipca 2019 r.) oraz z dnia 23 września 2019 r. (data wpływu 23 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • podlegania opodatkowaniu czynności przekazania prawa własności do instalacji OZE po okresie trwałości projektu jest prawidłowe,
  • zastosowania procedury odwrotnego obciążenia dla całej wartości wykonywanego świadczenia w ramach realizacji projektu instalacji OZE jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu czynności przekazania prawa własności do instalacji OZE po okresie trwałości projektu oraz zastosowania procedury odwrotnego obciążenia dla całej wartości wykonywanego świadczenia w ramach realizacji projektu instalacji OZE. Wniosek został uzupełniony w dniu 10 lipca 2019 r. o dokument pełnomocnictwa oraz w dniu 23 września 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina () (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT (dalej: podatek VAT). Od 1 stycznia 2017 r. Gmina rozlicza VAT łącznie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. Gmina wykonuje zarówno czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, jak i czynności pozostające poza zakresem tego podatku. Od 2017 r. Gmina realizuje projekt współfinansowany ze środków europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, dla Działania () (), Poddziałania () () pn. () obejmujący zakup i montaż instalacji na/w budynkach stanowiących własność mieszkańców Gminy (dalej: projekt) na podstawie umowy o przyznanie pomocy (dalej: Umowa). Przedmiotem projektu jest świadczenie przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej na rzecz tzw. użytkowników kompleksowej usługi zaprojektowania, montażu oraz dostawy: 1) instalacji fotowoltaicznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą, przyłączenie ich do wewnętrznej instalacji elektroenergetycznej oraz uruchomienie instalacji o mocach wskazanych w dokumentacji projektu na dachach budynków mieszkalnych i gospodarczych oraz gruncie i/lub 2) instalacji solarnych wytwarzających energię cieplną na potrzeby własne obiektu. W skład systemu wchodzą kolektory słoneczne montowane na dachu budynku mieszkalnego oraz/lub gospodarczego, podgrzewacz wody z systemem zapewniającym ciągłość pracy instalacji oraz niezbędna armatura; (dalej łącznie: instalacje OZE). Realizacja projektu ma na celu osiągnięcie następujących długoterminowych korzyści: zwiększenie poziomu produkcji energii ze źródeł odnawialnych; ograniczenie zanieczyszczenia środowiska naturalnego, głównie poprzez obniżenie emisji zanieczyszczeń powietrza w zakresie emisji pyłów (PM 10, PM 2, 5, Benzopirenu) i gazów cieplarnianych; minimalizacja kosztów zakupu energii oraz opłat przesyłowych. Beneficjentami ostatecznymi projektu są użytkownicy wyłącznie mieszkańcy Gminy, którzy zawarli z Gminą stosowne umowy cywilnoprawne na realizację za odpłatnością ww. instalacji OZE (dalej: użytkownicy). Instalacje będą lokalizowane na budynkach (na dachu lub na elewacji) albo na gruncie jako wolnostojące w bliskiej odległości od budynków. Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu, którą zawarła Gmina z instytucją pośredniczącą poziom dofinansowania do projektu wynosi 85% kosztów kwalifikowanych, czyli kosztów netto instalacji OZE obejmujących wykonanie dokumentacji projektowej przedmiotowej instalacji oraz jej dostawę i montaż (bez podatku VAT). Pozostałe 15% kosztów netto realizacji projektu, całą wartość podatku VAT należnego skalkulowanego od całej wartości netto instalacji OZE oraz koszty pozostałe obejmujące promocję projektu, ubezpieczenie oraz przygotowanie dokumentacji o dofinansowanie poniosą użytkownicy jako właściciele nieruchomości biorący udział w projekcie, którzy na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z Gminą dokonają stosownych wpłat (dalej: wkład własny mieszkańca) na rachunek bankowy Gminy. Innymi słowy, wkład własny mieszkańców dotyczący zapłaty podatku VAT obejmuje zarówno podatek VAT skalkulowany od 15% kosztu netto pojedynczej instalacji OZE montowanej i sprzedawanej użytkownikowi na własność, którą to część Użytkownik finansuje z własnych środków, jak również podatek VAT skalkulowany od 85% kosztu netto realizacji projektu u użytkownika sfinansowanego pozyskaną przez Gminę dotacją. Dokonanie przedmiotowej wpłaty przez mieszkańca stanowi warunek konieczny do uczestnictwa w projekcie. Gmina zawarła z właścicielami nieruchomości, na których będą zamontowane instalacje OZE umowy cywilnoprawne, których przedmiotem jest ustalenie wzajemnych praw i obowiązków organizacyjnych, finansowych oraz eksploatacyjnych, które wynikają ze świadczenia przez Gminę na rzecz konkretnego użytkownika kompleksowej usługi zaprojektowania, montażu i dostawy określonej instalacji OZE realizowanej przez Gminę w ramach projektu. Zgodnie z zapisami umów zawieranych z mieszkańcami każda mikroinstalacja fotowoltaiczna składa się z następujących elementów i urządzeń: panele fotowoltaiczne, inwerter, konstrukcja nośna, okablowanie, osprzęt instalacyjny. Natomiast zestaw kolektorów słonecznych składa się z następujących elementów i urządzeń: kolektory słoneczne, zasobnikowy podgrzewacz c.w.u., układ przewodów solarnych łączących kolektory słoneczne z podgrzewaczem c.w.u., układ automatyki solarnej, zestaw pompowy z osprzętem zamontowanym na przewodach wypełnionych płynem solarnym, orurowania po stronie wody zimnej, c.w.u. oraz zasilania c.o. układ automatyki pozwalający na współpracę układu solarnego z istniejącym kotłem.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne