Interpretacja indywidualna z dnia 01.04.2019, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.69.2019.1.AP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.69.2019.1.AP
Prawo do odliczenia podatku naliczonego za pomocą proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, opartej na kryterium udziału rocznego obrotu z transakcji opodatkowanych w całkowitym rocznym obrocie Gminy w zakresie wodociągów i kanalizacji.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2019 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego za pomocą proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, opartej na kryterium udziału rocznego obrotu z transakcji opodatkowanych w całkowitym rocznym obrocie Gminy w zakresie wodociągów i kanalizacji jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego za pomocą proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, opartej na kryterium udziału rocznego obrotu z transakcji opodatkowanych w całkowitym rocznym obrocie Gminy w zakresie wodociągów i kanalizacji.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina (dalej: Gmina, Wnioskodawca) jest podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Składa do Urzędu Skarbowego comiesięczne deklaracje VAT-7. Począwszy od 1 stycznia 2017 roku Gmina oraz jej jednostki budżetowe i zakład budżetowy występują jako jeden podatnik podatku VAT. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r., poz. 994, ze zmianami) Gmina odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. W ramach realizacji tego zadania własnego Wnioskodawca sukcesywnie rozbudowuje infrastrukturę wodociągową oraz kanalizacyjną na terenie Gminy. Obecnie Gmina zamierza realizować inwestycję pod nazwą w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Przedmiotem projektu będzie modernizacja i budowa przepompowni ścieków oraz budowa sieci kanalizacji sanitarnej na terenie części aglomeracji P.. Zakres rzeczowy projektu obejmować będzie: modernizacja przepompowni ścieków na terenie aglomeracji P., budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przepompownią ścieków w m. B., przebudowa przepompowni ścieków sanitarnych P-2 wraz z siecią kanalizacji sanitarnej oraz przebudowa szafy przepompowni w pasie drogi powiatowej nr , budowa przepompowni ścieków w m. P. (w ramach zmiany lokalizacji przepompowni), budowa sieci kanalizacyjnej sanitarnej grawitacyjnej i tłocznej wraz z przepompowniami ścieków, rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej tłocznej B., nadzór inwestorski. Gmina za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków komunalnych wystawia faktury ze stawką 8% VAT na rzecz mieszkańców, osób prowadzących działalność gospodarczą, osób prawnych. W tym zakresie Gmina jest podatnikiem VAT stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst. jedn. Dz.U. z 2018 r., poz. 2174, ze zmianami, dalej: u.p.t.u.) i prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 u.p.t.u. Część dostaw wody i odbioru ścieków realizowana jest na rzecz jednostek budżetowych Gminy oraz do innych budynków i budowli gminnych. Czynności te, jako czynności wewnętrzne Gminy, są dokumentowane za pomocą not księgowych. Wysokość opłat z tytułu dostawy wody oraz odprowadzania ścieków do wszystkich odbiorców (mieszkańców, osób prowadzących działalność gospodarczą, osób prawnych oraz jednostek budżetowych Gminy oraz innych budynków i budowli gminnych) regulowana jest uchwałą Rady Gminy. Podmiotem odpowiedzialnym za eksploatację sieci wodociągowej na terenie Gminy jest Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w P. (zakład budżetowy Gminy). W efekcie powyższych inwestycji powstaną elementy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej stanowiące własność Gminy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty