21.09.2018 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 21.09.2018, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.306.2018.2.PW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.306.2018.2.PW

Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków związanych z wykonywaniem przez Wnioskodawcę usług publicznych oraz możliwość proporcjonalnego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę ze środków własnych na rozbudowę spalarni.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2018 r. (data wpływu 23 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków związanych z wykonywaniem przez Wnioskodawcę usług publicznych oraz możliwości proporcjonalnego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę ze środków własnych na rozbudowę spalarni jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków związanych z wykonywaniem przez Wnioskodawcę usług publicznych oraz w zakresie możliwości proporcjonalnego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę ze środków własnych na rozbudowę spalarni.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (Wnioskodawca lub Spółka) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Miasto (Miasto) jest jedynym udziałowcem Spółki posiadającym 100% udziałów w Spółce. Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, ze zm dalej: Ustawy o SG): gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast art. 6 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 Ustawy o SG: do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. sprawy usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych. Na podstawie art. 9 ust. 1 Ustawy o SG: w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z kolei ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 827, ze zm., dalej: Ustawa o GK) określa zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego, polegające na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Przepis art. 2 Ustawy o GK stanowi, że: gospodarka komunalna, może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego, w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o GK: jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, organy stanowiące jednostki samorządu terytorialnego postanawiają o wyborze sposobu prowadzenia i form gospodarki komunalnej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne