Interpretacja indywidualna z dnia 26.11.2014, sygn. ILPP5/443-205/14-4/PG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP5/443-205/14-4/PG
Opodatkowanie sprzedaży gruntu niezabudowanego.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2014 r. (data wpływu 18 sierpnia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 listopada 2014 r. (data wpływu 19 listopada 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 listopada 2014 r. (data wpływu 19 listopada 2014 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W dniu 25 marca 2014 r. odbył się przetarg nieograniczony na sprzedaż nieruchomości nr 419 o pow. 3.1511 ha, zapisanej w planie zagospodarowania przestrzennego jako teren istniejących użytków rolnych z prawem wprowadzenia zabudowy RPz. Rolnicze przeznaczenie podstawowe terenu utrzymuje się bez zmian. W obrębie areału rolnego dopuszcza się wprowadzenie pojedynczej zabudowy mieszkalno-rekreacyjnej bądź gospodarstwa agroturystycznego. Projektowana zabudowa winna być realizowana wyłącznie dla potrzeb właściciela areału, bez prawa wtórnego podziału posiadanej własności na działki budowlane. Obsługa komunikacyjna projektowanej zabudowy w oparciu o istniejące drogi dojazdowe. W przetargu został wyłoniony potencjalny nabywca, który podpisał protokół z przetargu. Zostały wyliczone koszty zakupu łącznie z naliczeniem podatku VAT 23% od którego odwołał się potencjalny nabywca przed podpisaniem aktu notarialnego, występując z wnioskiem o zweryfikowanie zgodności naliczenia 23% podatku VAT, z uwagi na to, że jest rolnikiem i zakupione grunty przeznacza jedynie na powiększenie gospodarstwa rolnego. Biorąc pod uwagę zapis w planie zagospodarowania przestrzennego RPz grunty rolne z prawem wprowadzenia zabudowy dot. całego areału należałoby doliczyć podatek VAT do wynegocjowanej kwoty, z czym nabywca się nie zgadza, gdyż nieruchomość będzie wykorzystywał rolniczo. Wcześniej nieruchomość wykorzystywana była również rolniczo grunty orne, a prowadzona działalność rolnicza zwolniona z podatku VAT. Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty