Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.06.2007, sygn. 1471/DPR1/423/35/07/MK/1, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie, sygn. 1471/DPR1/423/35/07/MK/1
Czy dofinansowanie z budżetu państwa oraz z Europejskiego Funduszu Społecznego otrzymane w związku z realizowanymi projektami w Ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich stanowi dla Spółki dochód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 08.03.2007r. (data wpływu do tut. Urzędu 12.03.2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy dofinansowanie z budżetu państwa oraz z Europejskiego Funduszu Społecznego otrzymane w związku z realizowanymi projektami w Ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich stanowi dla Spółki dochód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny,
postanawia:
uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła w dniu 12.12.2005r. Umowę o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Umowa dotyczyła projektu Akademia Profesjonalnych Sklepów Prasowych (dalej jako Projekt 2005) współfinansowanego z budżetu państwa i z Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej jako EFS). Spółka zawarła również w dniu 31.10.2006r. analogiczną umowę, dotyczącą projektu Partner prasowy kompleksowy rozwój kadr punktów dystrybucji prasy.Celem projektów jest m.in. podniesienie kwalifikacji pracowników i konkurencyjności podległych Spółce przedsiębiorstw oraz zwiększenie ich efektywności przez organizację szkoleń głównie w zakresie pozyskiwania i obsługi klienta, zarządzania małym sklepem, jak również podniesienia kwalifikacji przedsiębiorców i pracowników sieci. Dofinansowanie w ramach powyższych projektów pochodzi w 75% z EFS, a w 25% z budżetu państwa. Część środków dofinansowania pochodząca z budżetu państwa zostanie bezpośrednio przekazana do PARP, która wypłaci te środki Spółce w ustalonych terminach i po spełnieniu określonych warunków. Natomiast część środków pochodząca z EFS zostanie przekazana Spółce na zasadzie prefinansowania. Oznacza to, że środki odpowiadające kwocie należnej z EFS w ramach projektu zostaną przekazane z budżetu państwa do PARP, a następnie w ustalonych terminach i po spełnieniu określonych warunków do Spółki. Z kolei EFS wpłaci tę samą kwotę do budżetu w późniejszym terminie, po spełnieniu warunków projektu. Natomiast, Spółka nie zwraca żadnych środków otrzymanych w ramach dofinansowania projektu, jeśli warunki określone w umowie oraz w stosownych przepisach zostaną przez nią wypełnione. Zdaniem Spółki dofinansowanie przedmiotowych projektów pochodzące zarówno z budżetu państwa, jak i z EFS stanowią dla Spółki dochód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Natomiast w sytuacji gdyby uzyskany przez Spółkę w/w dochód podlegał opodatkowaniu, Spółka miałaby prawo do zaliczenia wydatków związanych z osiągnięciem tego przychodu do kosztów uzyskania przychodów.W ocenie Spółki środki otrzymane z budżetu państwa za pośrednictwem PARP nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, co wynika z art. 17 ust. 1 pkt 14b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (obowiązującego do końca 2006r.) oraz art. 17 ust. 1 pkt 48 tej ustawy w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2007r. Natomiast dofinansowanie z EFS podlegać będzie wg Spółki zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o pdop. Ponadto Spółka uważa, iż zgodnie z art. 28 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) z dnia 21 czerwca 1999r. Nr 1260/1999 ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych, wkład EFS zasadniczo przyjmuje formę bezzwrotnej pomocy bezpośredniej. Przyznana pomoc zostaje następnie zwrócona instytucji odpowiedzialnej za rozdzielanie wsparcia finansowego, przy czym powinna być realokowana na ten sam cel, na który została przyznana. Zatem, po uprzednim dofinansowaniu (prefinansowaniu) określonego projektu przez odpowiednią instytucję, otrzymuje ona zwrot kwoty dofinansowania, która powinna być ponownie przeznaczona na te same cele. Powyższa regulacja, wskazuje zdaniem Strony na techniczny charakter dofinansowania, udzielanego przez instytucję wdrażającą. Źródło dofinansowania, w części finansowanej z wkładu wspólnotowego pochodzi bowiem początkowo z budżetu państwa, który uczestniczy w prefinansowaniu projektu, a następnie otrzymuje zwrot tego dofinansowania z EFS. W związku z powyższym, biorąc pod uwagę ostateczny stan dofinansowania, jak również jego sens ekonomiczny, dofinansowanie de facto pochodzi z EFS i jako takie może być uznane za bezzwrotną pomoc zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty