Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.01.2006, sygn. PDIII/423-1/140/4/05, Urząd Skarbowy w Lubinie, sygn. PDIII/423-1/140/4/05
Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z wykonaniem klombów na terenach zielonych należących do głównych kontrahentów podatnika bez limitów określonych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy ?
POSTANOWIENIENa podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w L. stwierdza, że stanowisko spółki z o. o. przedstawione we wniosku z dnia 14.10.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z wykonaniem klombów na terenach zielonych należących do największych kontrahentów - jest nieprawidłowe.UZASADNIENIEW dniu 14.10.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w L. wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Jak stanowi art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, wójt, burmistrz, (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka świadcząca usługi w zakresie oczyszczania ulic, chodników, placów postojowych, przejść dla pieszych, wywozu odpadów stałych, wynajmu pojemników do gromadzenia odpadów stałych, realizując politykę umacniania się na rynku wywozu odpadów komunalnych - jak określono w złożonym wniosku - wykonała na rzecz swoich kontrahentów, tj. spółdzielni mieszkaniowych, klomby ozdobne. Klomby te wykonano z kamieni i wysadzono krzewami ozdobnymi.W przedmiotowej sprawie Spółka podpisała porozumienia ze Spółdzielniami. Z treści przedłożonego jednego z porozumień wynika, iż Spółka z o. o. zobowiązała się do zagospodarowania terenu zielonego poprzez wykonanie klombu z szatą roślinną, wg załączonego wzoru. Ponadto zobowiązała się, na okres trwania umowy do wywozu odpadów komunalnych z terenu spółdzielni oraz do do pielęgnacji danego terenu. Spółdzielnia zaś zobowiązała się do podlewania klombu (w okresie jego wegetacji) oraz zabezpieczenia terenu przed psami, dewastacją i kradzieżą szaty roślinnej. Spółka wskazuje, iż przedmiotowe klomby oznaczone są w kilku miejscach napisem promocyjnym o brzmieniu: "W podziękowaniu za wieloletnią współpracę dla mieszkańców Spółdzielni (...) pracownicy Sp. z o. o.". Działania te, zdaniem Spółki, związane są z prowadzoną kampanią marketingową firmy i określane są jako tzw. "public relations", czyli wzmocnienie pozycji rynkowej. Zasadność tych działań Spółka tłumaczy istnieniem na rynku silnej konkurencji stosującej niższe ceny usług.Zdaniem Spółki, wydatki poniesione na budowę przedmiotowych klombów winny stanowić koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych jako wydatki na reklamę, i ze względu na publiczny charakter, nie podlegają limitom określonym w tym przepisie.Naczelnik Urzędu Skarbowego rozpatrując wniosek podatnika zważył co następuje:W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.Warunkiem uznania wydatków za koszt uzyskania przychodów jest więc występowanie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy wydatkiem a przychodem. Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu.Stosownie do zapisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Przepisy ustaw podatkowych nie zawierają definicji pojęć ani reklamy, ani reprezentacji. Według Słownika języka polskiego, PWN, Warszawa 1989 r. "reklamę" należy traktować jako "rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartościach, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś", zaś "reprezentacja" rozumiana jest jako "okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną". Próbę zdefiniowania wyżej wymienionych pojęć podejmował wielokrotnie NSA. W opinii sądu wyrażonej w wyroku z dnia 24.09.1998 r., sygn. akt I S.A./Po 140/98, najistotniejszą cechą "reklamy" jest "informacja mająca na celu zachęcanie potencjalnego klienta do nabycia reklamowanego towaru". "Reklama" zgodnie z wyrokiem z 29.09.1998 r., sygn. akt III S.A. 659/97, traktowana jest jako "rozpowszechnianie informacji o formach, ich zaletach, wartościach, miejscach i możliwościach nabycia za pomocą plakatów, ogłoszeń w prasie, radiu, telewizji lub w inny sposób stanowiący zachętę do nabywania towarów lub korzystania z określonych usług".Zatem, reklamą jest działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług.Reklama nosi znamiona publicznej, gdy jest powszechna, ogólna i nieprywatna. Mówimy o publicznym charakterze wtedy, gdy działanie to występuje w miejscu dostępnym dla wszystkich, oficjalnie, jawnie i jest skierowane do anonimowego odbiorcy.W nawiązaniu do wątpliwości Spółki, czy wydatki poniesione na wybudowanie klombów ozdobnych na terenach zielonych u głównych kontrahentów Spółki są kosztami uzyskania przychodów jako wydatki na reklamę nielimitowaną, tut. organ podatkowy stwierdza co następuje:Przedsiębiorca w dobie gospodarki rynkowej stara się tworzyć i utrwalać dobry wizerunek firmy. Podejmuje różnorodne działania ponosząc jednocześnie określone koszty w kierunku nie tylko pozyskania nowych kontrahentów, ale w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów (tj. utrzymania dotychczasowych kontrahentów).W opisanym powyżej stanie faktycznym, podatnik poniósł koszty związane z zagospodarowaniem terenów zielonych poprzez wybudowanie klombów z szatą roślinną na rzecz swoich głównych kontrahentów. Przyjął również zobowiązanie do pielęgnacji tego terenu na okres trwania umowy w zakresie wywozu odpadów komunalnych z terenu spółdzielni. Według wyjaśnień podatnika, działania te zostały podjęte w celu umocnienia swojej pozycji rynkowej. Klomby te zaopatrzone zostały w napisy - wg oświadczenia podatnika - o brzmieniu: "W podziękowaniu za wieloletnią współpracę dla mieszkańców Spółdzielni (...) pracownicy... Sp. z o. o.".W świetle cytowanych powyżej przepisów, poniesione przez podatnika koszty mają zapewne związek, choć nie bezpośredni, a pośredni, z uzyskanym przychodem. Poniesione koszty możemy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, ale w granicach limitu określonego w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, jako wydatki związane z budowaniem pozytywnego wizerunku firmy, reprezentacją firmy. Treść napisów na klombach dowodzi, iż słowa kierowane są do konkretnego odbiorcy (współpracującego z podatnikiem), a ofiarowane klomby są wyrazem dobrej współpracy. Działaniem takim podatnik buduje pozytywny wizerunek firmy w celu zachowania dotychczasowych źródeł przychodów.W świetle przytoczonego wyżej stanu prawnego oraz faktycznego, stanowisko... Spółki z o. o. z/s w L...., zawarte we wniosku z dnia 14.10.2005 r., - jest nieprawidłowe.Zgodnie z art. 14 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Jak stanowi art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.Zażalenie podlega opłacie skarbowej.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty