09.09.2005 Podatki

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.09.2005, sygn. 1437/ZI/423/272/AM/05, Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek, sygn. 1437/ZI/423/272/AM/05

Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, iż prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie między innymi doradztwa ekonomiczno finansowego. W dniu ....... 2005 roku w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podpisał Pan umowę zlecenie, jako Przyjmujący zlecenie, z osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej, na pomoc i doradztwo przy nabyciu całości lub części nieruchomości. Umowa została zawarta na czas określony do dnia ........2006 roku lub miała obowiązywać do dnia nabycia nieruchomości przez Dającego zlecenie. W § 5 wspomnianej umowy zostały wymienione przypadki, w których miało Panu przysługiwać wynagrodzenie z tytułu zawartej umowy. Jednym z takich przypadków było odstąpienie Dającego zlecenie od niniejszej umowy. Wówczas Pana wynagrodzenie miało wynosić 10 % wartości nieruchomości. W dalszej części umowy określony był termin i sposób wypłaty wynagrodzenia. Z treści umowy wynikało, że wynagrodzenie dla Przyjmującego płatne będzie przez Dającego zlecenie z chwilą nabycia nieruchomości i zwolnienia obciążeń hipotecznych. Przez ?nabycie nieruchomości? uważa się podpisanie umowy sprzedaży, przejęcie nieruchomości w kredycie lub leasingu, udzielenie przysądzenia własności na licytacji komorniczej lub inne świadczące o nabyciu prawa do nieruchomości na rzecz Dającego zlecenie. Wynagrodzenie płatne będzie na podstawie wystawionej przez Przyjmującego zlecenie faktury VAT. W opisanej umowie nie zostało ujęte kiedy i w jaki sposób nastąpi wypłata wynagrodzenia w przypadku odstąpienia od umowy przez Dającego zlecenie. Dający zlecenie wycofał się z zakupu nieruchomości i wypowiedział zawartą z Panem umowę. Ze złożonego wniosku wynika, że do dnia wypowiedzenia umowy Dający zlecenie nie uzyskał od Pana żadnej pomocy w nabyciu nieruchomości. W związku z powyższym wystawił Pan fakturę VAT obciążającą Dającego zlecenie, zgodnie z umową, w której zawarta była wysokość wynagrodzenia w przypadku odstąpienia od umowy. Dający Panu zlecenie zwrócił Panu oryginał faktury i odmówił żądanej zapłaty tłumacząc, iż Pana roszczenie jest w całości bezzasadne i oparte zostało na nieważnym postanowieniu umowy z dnia .......2005r. W związku z powyższym zadaje Pan pytanie czy powinien Pan odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wynagrodzenia wynikającego z błędnie zawartej umowy zlecenia.Zdaniem Pana, pomimo faktu wystawienia faktury VAT i wykazaniem jej w przychodach w deklaracji PIT-5, nie ma Pan obowiązku odprowadzenia podatku od przedmiotowej faktury ponieważ nie otrzymał Pan żadnych pieniędzy jak również żadne pieniądze nie zostały postawione do Pana dyspozycji oraz nie może być mowy o jakiejkolwiek wartości świadczeń w naturze czy też innych świadczeń i ma Pan prawo do skorygowania (zmniejszenia) przychodów z powodu błędnie zawartej umowy z kontrahentem.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne