20.10.2023 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 20 października 2023 r., sygn. I OSK 1246/23

Samorząd terytorialny

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Marek Stojanowski Sędziowie: Sędzia NSA Marian Wolanin (spr.) Sędzia del. WSA Jakub Zieliński po rozpoznaniu 20 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 12 stycznia 2023 r., sygn. akt III SA/Gl 891/22 w sprawie ze skargi Gminy M. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody S. z 20 września 2022 r., znak: NPII.4131.1.764.2022 w przedmiocie zarządzenia w sprawie powierzenia obowiązków Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w M. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 12 stycznia 2023 r., sygn. akt III SA/Gl 891/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (dalej: WSA, Sąd I instancji) oddalił skargę Gminy M. (dalej: Gmina, skarżąca, skarżąca kasacyjnie) na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody S. (dalej: Wojewoda) z 20 września 2022 r., nr NPII.4131.1.764.2022, w przedmiocie zarządzenia Wójta Gminy M. (dalej: Wójt) Nr 22/2022 z 21 marca 2022 r. w sprawie powierzenia obowiązków Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w M. (dalej: zarządzenie Nr 22/2022, sporne zarządzenie).

Skargą kasacyjną od wskazanego wyżej wyroku (w której wadliwie wskazano jako datę wyroku 15 luty 2023 r.) pełnomocnik Gminy zaskarżył to orzeczenie w całości, zarzucając naruszenie przepisów postępowania, mające istotny wpływ na wynik sprawy, tj. art. 134 § 1 w zw. z art. 141 § 4 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu sądowoadministracyjnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej: ppsa) poprzez nierozważenie wszystkich zarzutów skargi, pomimo wynikającego z powyższych przepisów obowiązku sądu zajęcia się sprawą co najmniej w zakresie, w jakim domaga się tego strona skarżąca formułując konkretne zarzuty skargi, w związku z nierozważeniem w szczególności zarzutu z pkt 2 skargi z 19 października 2022 r. dotyczącego "naruszenia art. 122 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej poprzez jego błędną wykładnię przez organ nadzorczy, polegającą na uznaniu, że poprzez "staż pracy w pomocy społecznej" nie można rozumieć wykonywania zadań związanych z realizacją świadczeń rodzinnych przez pracownika ośrodka pomocy społecznej, podczas gdy prawidłowa wykładnia tego przepisu prowadzi do wniosku, że do stażu pracy w pomocy społecznej zalicza się okres pracy związany z realizacją świadczeń rodzinnych (...)". W skardze kasacyjnej podniesiono również zarzut naruszenia przepisów prawa materialnego, tj. art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40; dalej: usg) w zw. z art. 21 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 530; dalej: uops) w zw. z art. 122 ust. 1 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 901; dalej: ups) poprzez ich błędną wykładnię, polegającą na uznaniu, że w przypadku powierzenia obowiązków Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej również konieczne jest spełnienie warunków określonych w art. 122 ups, podczas gdy prawidłowa wykładnia tych przepisów wskazuje, że powierzenie pełnienia obowiązków Kierownika GOPS zasadniczo różni się od powierzenia stanowiska Kierownika GOPS i w związku z tym wymogi, o których mowa w art. 122 ups nie mają zastosowania w stosunku do osób którym powierzono jedynie pełnienie obowiązków Kierownika GOPS. W uzasadnieniu skargi kasacyjnej przedstawiono argumentację mającą przemawiać za uchyleniem zaskarżonego wyroku.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne