Wyrok NSA z dnia 23 lutego 2023 r., sygn. I OSK 2026/22
Samorząd terytorialny
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska Sędziowie: NSA Maciej Dybowski NSA Zygmunt Zgierski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 23 lutego 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 3 sierpnia 2022 r., sygn. akt III SA/Gl 532/22 w sprawie ze skargi Miasta K. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] maja 2022 r., nr [...] w przedmiocie uchwały w sprawie Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Katowice na lata 2022-2027 oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z 3 sierpnia 2022 r., po rozpoznaniu skargi Miasta K. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z [...] maja 2022 r. w przedmiocie uchwały w sprawie Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Katowice na lata 2022-2027, uchylił zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze i zasądził na rzecz Miasta koszty postępowania sądowego.
Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Rozstrzygnięciem nadzorczym z [...] maja 2022 r. Wojewoda stwierdził nieważność uchwały nr XLV/1000/22 Rady Miasta Katowice z 31 marca 2022 r. w sprawie przyjęcia "Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Katowice na lata 2022-2027" z powodu braku określenia ram finansowych strategii i poprzestaniu na wskazaniu źródeł jej finansowania. W ocenie Wojewody wada ta stanowiła istotne naruszenie art. 16b ust. 2 pkt 3 lit. c ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2021 r. poz. 2268, z późn. zm.), dalej: usp, uzasadniające stwierdzenie nieważności aktu prawa miejscowego.
Po rozpoznaniu skargi Miasta K. na powyższe rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem wydanym w trybie uproszczonym uchylił to rozstrzygnięcie. W uzasadnieniu wskazał, że stwierdzenie nieważności uchwały może nastąpić wyłącznie w sytuacji wyraźnej sprzeczności z określonym przepisem prawa. W ocenie Sądu określenie "ramy finansowe" zastosowane w art. 16b ust. 2 pkt 3 lit. c usp nie zostało zdefiniowane w przepisach tej ustawy, co pozwala na przyjęcie takiego rozwiązania, które przewiduje, że finansowanie strategii będzie ustalone w kolejnych rocznych budżetach w zależności od sytuacji tegoż budżetu. Kwota ta zostanie skonkretyzowana przez ten sam organ gminy, który uprawniony jest do uchwalenia strategii.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty