Procedura odwołania radnego naruszona: brak opiniowania i uzasadnienia uznano za istotne naruszenie prawa - Wyrok NSA z dnia 4 lipca 2024 r., sygn. III OSK 2616/22
Art. 20 ust. 1a ustawy o samorządzie gminnym nie zwalnia z obowiązku zachowania trybu procedowania nad uchwałami określonego w Statucie Gminy, a wprowadzenie zmian w porządku obrad bezwzględną większością głosów nie wyłącza konieczności opiniowania projektu uchwały przez właściwe komisje i organ wykonawczy gminy.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz Sędziowie Sędzia NSA Olga Żurawska - Matusiak Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 4 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Miejskiej [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 11 sierpnia 2022 r. sygn. akt II SA/Sz 324/22 w sprawie ze skargi Z.M. na uchwałę Rady Miejskiej [...] z dnia 22 grudnia 2021 r. nr XXVIII/226/2021 w przedmiocie odwołania radnego z funkcji Przewodniczącego oraz członka Komisji Rozwoju Gospodarczego 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Gminy [...] na rzecz Z.M. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z dnia 11 sierpnia 2022 r. sygn. akt II SA/Sz 324/22, po rozpoznaniu skargi Z.M., stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały Rady Miejskiej [...] z dnia 22 grudnia 2021 r. nr XXVIII/226/2021 w przedmiocie odwołania radnego z funkcji Przewodniczącego oraz członka Komisji Rozwoju Gospodarczego.
W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji wyjaśnił, że skarżący zakwestionował legalność zaskarżonej uchwały w sprawie odwołania go z ww. funkcji wskazując, że wprawdzie Statut Gminy [...] nie zawiera regulacji procedury odwołania przewodniczącego komisji, jednak powinna być ona analogiczna do procedury powołania, a zatem poprzedzona złożeniem wniosku o odwołanie przewodniczącego, a przynajmniej zajęciem jakiegokolwiek stanowiska w sprawie zasadności tego odwołania (§ 60 ust. 6 Statutu). Tymczasem komisja nigdy nie otrzymała jakiegokolwiek wystąpienia o opinię w sprawie podjęcia przedmiotowej uchwały, jak również sama nie formułowała wniosku o jej podjęcie, czy o odwołanie przewodniczącego. Skarżący argumentował, że statut w sposób szczegółowy określa warunki formalne, jakie powinien spełniać wniosek o podjęcie uchwały rady oraz określa procedurę związaną z inicjatywą uchwałodawczą. W przedmiotowej sprawie radni nie otrzymali przed głosowaniem ani projektu uchwały ani jej uzasadnienia, więc jest to właściwie równoznaczne z brakiem tych dokumentów. Także on sam nie mógł się zapoznać z wnioskiem z dnia 22 grudnia 2021 r., a więc nie znając postawionych mu zarzutów lub argumentów przemawiających za jego odwołaniem, nie mógł przedstawić swojej argumentacji lub wersji wydarzeń w odniesieniu do wywodów wnioskodawców. Wprawdzie projekt uchwały został przyjęty do porządku obrad bezwzględną większością głosów, jednakże inicjatorzy uchwały nie dali mu żadnych szans na rzetelną, merytoryczną obronę, a treść ich wniosku została jedynie odczytana na sesji tuż przed głosowaniem nad uchwałą. Dlatego, choć Przewodniczący Rady udzielił mu głosu przed podjęciem uchwały, odmówił zajęcia jakiegokolwiek stanowiska. Według skarżącego naruszono art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372) zwanej dalej u.s.g., bowiem nie mógł on realizować nałożonego ustawą obowiązku uczestniczenia w pracach komisji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty