10.05.2023

Wyrok NSA z dnia 10 maja 2023 r., sygn. II OSK 1662/22

Ograniczenie dostępu cudzoziemca do informacji o podstawie faktycznej wpisu do wykazu niepożądanych na terytorium Polski oraz systemu informatycznego schengen, jest zgodne z Konstytucją RP, jeżeli sprzeciwiają się temu względy obronności, bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Teza od Redakcji

Dnia 10 maja 2023 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jacek Chlebny (spr.) sędzia NSA Zdzisław Kostka sędzia del. WSA Grzegorz Antas po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2023 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej I. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 marca 2022 r. sygn. akt IV SA/Wa 181/22 w sprawie ze skargi I. G. na postanowienie Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców z dnia 29 listopada 2021 r. nr DKBM.WWC.4171.887.2021/AB w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia o żądanej treści oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 31 marca 2022 r., sygn. akt IV SA/Wa 181/22, oddalił skargę I. G. na postanowienie Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców z 29 listopada 2020 r. w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia o żądanej treści.

Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

W dniu 24 maja 2021 r. do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców wpłynął wniosek obywatela [...] I. G. (dalej również: cudzoziemiec lub skarżący) o udostępnienie informacji o umieszczeniu jego danych w wykazie cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany i w Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu (SIS).

Postanowieniem z 10 sierpnia 2021 r. Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców (dalej również: Szef Urzędu lub organ) odmówił wnioskodawcy wydania zaświadczenia o żądanej treści w części dotyczącej udostępnienia informacji o podstawie faktycznej wpisu. W postanowieniu tym organ poinformował cudzoziemca o fakcie figurowania jego danych w wykazie cudzoziemców, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niepożądany i w Systemie Informacyjnym Schengen do celów odmowy wjazdu oraz o terminie obowiązywania wpisu do dnia 30 grudnia 2025 r. Poinformował jednocześnie skarżącego, że wpisu jego danych w wykazie i SIS dokonano w związku ze stwierdzeniem, iż wymagają tego względy ochrony porządku publicznego oraz zabezpieczenie interesu Rzeczypospolitej Polskiej. Organ wskazał, że podstawę prawną wpisu danych skarżącego stanowi art. 435 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 438 ust. 1 pkt 8 oraz art. 443 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2020 r., poz. 35 ze zm., dalej: ustawa o cudzoziemcach). Zgodnie z art. 444 ust. 2 ustawy o cudzoziemcach, Szef Urzędu odmówił udostępnienia informacji o podstawie faktycznej wpisu w związku z faktem, że dane cudzoziemca są umieszczone w wykazie na podstawie art. 435 ust. 1 pkt 4 ustawy o cudzoziemcach.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne