Wyrok NSA z dnia 26 stycznia 2023 r., sygn. I FSK 1700/19
Podatek od towarów i usług
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Roman Wiatrowski (sprawozdawca), Sędzia NSA Arkadiusz Cudak, Sędzia WSA (del.) Dominik Mączyński, po rozpoznaniu w dniu 26 stycznia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy C. [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 20 marca 2019 r., sygn. akt I SA/Gd 25/19 w sprawie ze skargi Gminy C. [...] na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku z dnia 5 listopada 2018 r., nr [...] w przedmiocie oprocentowania zwrotu nadpłaty w podatku od towarów i usług za poszczególne okresy rozliczeniowe luty, marzec, maj, wrzesień, październik i grudzień 2010 r. oraz sierpień, październik i listopad 2011 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z 20 marca 2019 r., sygn. akt I SA/Gd 25/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę Gminy C. [...] (dalej skarżąca, gmina) na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w G. z 5 listopada 2018 r. w przedmiocie zwrotu nadpłaty podatku w podatku od towarów i usług (ww. wyrok oraz inne orzeczenia sądów administracyjnych przywołane w niniejszym uzasadnieniu opublikowane zostały w bazie internetowej NSA: www.orzeczenia.nsa.gov.pl).
1.2. Uzasadniając powyższe rozstrzygnięcie, Sąd pierwszej instancji wskazał, że spór w niniejszej sprawie dotyczył kwestii, czy kwoty zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym oraz nadpłat wynikających ze złożonych przez gminę 29 grudnia 2014 r. korekt deklaracji VAT-7 za miesiące: luty, marzec, maj, wrzesień, październik i grudzień 2010 r. oraz sierpień, październik i listopad 2011 r., powstały w wyniku wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r. w sprawie C-267/14, a w konsekwencji czy Gminie przysługuje oprocentowanie na zasadach określonych w art. 78 § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 ze zm., dalej o.p.). Sąd pierwszej instancji uznał, że wynikająca ze złożonych korekt deklaracji VAT-7 nadpłata nie mogła powstać w wyniku przedmiotowego orzeczenia TSUE i tym samym Gminie nie przysługiwało oprocentowanie tej nadpłaty na podstawie art. 78 § 5 pkt 1 o.p.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty