12.10.2022

Wyrok NSA z dnia 12 października 2022 r., sygn. II OSK 3777/19

Zagospodarowanie przestrzenne

Dnia 12 października 2022 r. Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski po rozpoznaniu w dniu 12 października 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 24 lipca 2019 r., sygn. akt II SA/Ke 374/19 w sprawie ze skargi A. N. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach z dnia 14 marca 2019 r., znak: SKO.PZ-71/1107/193/2019 w przedmiocie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 24 lipca 2019 r., sygn. akt II SA/Ke 374/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach oddalił skargę na zaskarżoną decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego, zwanego dalej "SKO", w Kielcach w przedmiocie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego. Stan faktyczny i prawny sprawy przedstawia się następująco.

Decyzją z dnia 31 grudnia 2018 r., nr 49/2018, Burmistrz Gminy i Miasta C. ustalił lokalizację inwestycji celu publicznego dla inwestycji polegającej na budowie sieci elektroenergetycznej niskiego napięcia 0,4 kV, na części działek nr ewid. [...],[...],[...],[...],[...],[...],[...],[...],[...],[...],[...] i [...], obręb [...], gm. C..

Odwołanie od ww. decyzji wniósł skarżący.

Zaskarżoną decyzją SKO w Kielcach utrzymało w mocy ww. decyzję organu I instancji.

Organ II instancji nie dopatrzył się aby ww. decyzja lokalizacyjna została wydana z naruszeniem prawa (tj. wymogów z art. 50 ust. 2, art. 54 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zwanej dalej "u.p.z.p."; także w zakresie wymaganych uzgodnień). W szczególności SKO oceniło, że w sprawie zostało wykazane w stopniu wystarczającym, że planowana inwestycja ma charakter inwestycji celu publicznego. W tym zakresie organ oparł się na treści art. 2 pkt 5 u.p.z.p. i art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, zwanej dalej "u.g.n.", a także poglądzie orzeczniczym (por. wyrok NSA z 5 lipca 2011 r., II OSK 672/11). Kolegium stwierdziło, że z uzasadnienia wniosku wynika, że pozostawienie istniejącej w granicach inwestycji sieci w obecnym stanie całkowicie uniemożliwi powstanie i funkcjonowanie nowych budynków prywatnych, użyteczności publicznej, zakładów produkcyjnych czy usługowych, które wymagają zasilania w energię elektryczną. W związku z tym zachodzi konieczność rozbudowy lokalnej sieci elektroenergetycznej o dodatkowy obwód, który jest niezbędny i umożliwi podłączenie kolejnych odbiorców, a ponadto przyczyni się do zachowania parametrów sieci wymaganych art. 4 ust. 1 ustawy Prawo energetyczne oraz wpłynie na poprawę komfortu korzystania z lokalnej sieci elektroenergetycznej dla wszystkich odbiorców w okolicy. Wnioskodawca wyjaśnił ponadto, że budowa planowanej inwestycji dotyczy oddzielnego obwodu (sieci), z którego w przyszłości będą mogli korzystać okoliczni mieszkańcy, natomiast budowa przyłącza energetycznego do działki nr [...], stanowi oddzielną kwestię. Organ II instancji podniósł, że planowane przedsięwzięcie stanowi inwestycję o znaczeniu lokalnym, ponieważ objęty granicami terenu inwestycji istniejący odcinek linii niskiego napięcia zaopatrzony jest wyłącznie w dwa obwody, a zarządca sieci ma obowiązek zapewnienia usług przesyłania energii elektrycznej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne