Wyrok NSA z dnia 16 grudnia 2021 r., sygn. III OSK 3902/21
Samorząd terytorialny
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz, Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak, Sędzia del. NSA Grzegorz Jankowski (spr.), po rozpoznaniu w dniu 16 grudnia 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Śląskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 23 września 2020 r. sygn. akt III SA/Gl 401/20 w sprawie ze skargi Gminy [...] na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia [...] kwietnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie utworzenia jednostki pomocniczej i nadania jej statutu 1/ oddala skargę kasacyjną, 2/ zasądza od Wojewody Śląskiego na rzecz Gminy [...] kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 23 września 2020 r., sygn. akt III SA/Gl 401/20 uwzględniając skargę Gminy [...], uchylił rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z [...] kwietnia 2020 r. nr [...] stwierdzające nieważność uchwały Rady Miejskiej w [...] z 11 marca 2020 r., nr [...] w sprawie utworzenia jednostki pomocniczej Gminy [...] o nazwie "[...]" i nadania jej statutu.
W ocenie Sądu I instancji, stanowisko Wojewody, że zaskarżona uchwała jest niezgodna z art. 35 ust. 3 pkt 5 oraz art. 48 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 r., poz. 506) dalej "u.s.g." jest błędne.
Zdaniem Wojewody uregulowane w rozdziale 8 Statutu § 44 do 48 "Kontrola i nadzór nad działalnością dzielnicy" kwestie wynikające z art. 35 ust. 3 pkt 5 u.s.g.
naruszają zakres ustawowego umocowania "zakresu i formy kontroli" nie odpowiadając rozumieniu tych pojęć, a nadto do czynności kontrolnych nie można zaliczyć "kompetencji do wyeliminowania z obrotu prawnego uchwał organów Dzielnicy". Nie zgadzając się z powyższym Sąd I instancji wyjaśnił, że analiza treści całego Statutu, a w szczególności § 12 określającego wyłączne kompetencje Rady dzielnicy oraz § 31 określającego wyłączne kompetencje Zarządu, czy regulacje dotyczące funkcjonowania tych organów, których posiedzenia są protokołowane i publikowane w BIP, dowodzi, że zakres i formy kontroli nie zostały wyłącznie określone w rozdziale 8. Nadto jeżeli ustawodawca nie zdefiniował pojęcia nadzoru ani kontroli, to przy założeniu, że formą działalności organów dzielnicy jest podejmowanie uchwał, to ich przekazywanie Radzie Miejskiej i Prezydentowi celem kontroli zgodności z prawem, połączone z możliwością wyeliminowania jej przez organ nadzoru i kontroli jakim jest Rada Miejska spełnia wymogi nałożone ustawą.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty