14.11.2023

Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2023 r., sygn. III OSK 2927/21

Samorząd terytorialny

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski Protokolant: starszy asystent sędziego Rafał Kopania po rozpoznaniu w dniu 14 listopada 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 16 stycznia 2020 r. sygn. akt III SA/Gl 976/19 w sprawie ze skargi Z. S., S. P. i J. H. na uchwałę Rady Miejskiej w W. z dnia 21 sierpnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie protestu w sprawie wyboru sołtysa 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Gminy W. solidarnie na rzecz Z. S., S. P. i J. H. kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 16 stycznia 2020 r., sygn. akt III SA/Gl 976/19, po rozpoznaniu skargi Z. S., S. P. i J. H. na uchwałę Rady Miejskiej w W. z dnia 21 sierpnia 2019 r., nr [...], w przedmiocie protestu w sprawie wyboru sołtysa – stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały.

Jak wskazał Sąd pierwszej instancji pismem z 22 maja 2019 r. Z. S. skierował do Rady Miejskiej w W. protest wyborczy w związku z wyborem, w dniu 19 maja 2019 r. w Sołectwie P., Sołtysa i Rady Sołeckiej. Protest skierował jako Przewodniczący sprawozdawczo-wyborczego Zebrania Wiejskiego, w trakcie którego dokonano powyższych wyborów, ale z upoważnienia mieszkańców, których listę załączył do pisma. W proteście podkreślił, że nie dotyczy on wyniku wyborów, lecz sposobu ich przeprowadzenia, które miały wpływ na ten wynik. Wskazał na naruszenie § 20 i 21 Statutu Sołectwa P. stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w W. nr [...] z dnia 25 czerwca 2008 r. – dalej: "Statut Sołectwa".

W dniu 21 sierpnia 2019 r. Rada Miejska w W., działając na podstawie art. 18 ust. 1 , art. 18a i art. 36 ust. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r. poz. 506, ze zm.) – dalej: "u.s.g.", podjęła wskazaną wyżej uchwałę Nr [...], mocą której nie uwzględniła wniesionego protestu.

W uzasadnieniu uchwały Rada wskazała, że okoliczności podniesione w proteście były wyjaśniane przez Komisję Rewizyjną i omówione na jej posiedzeniu w dniu 19 czerwca 2019 r. z udziałem Przewodniczącego Rady, Sekretarza Gminy, wnoszącego protest oraz mieszkańca sołectwa. Z poczynionych ustaleń wynikało, że ogłoszenie Burmistrza zwołujące sprawozdawczo-wyborcze Zebranie Wiejskie zostało opublikowane w dniu 2 maja 2019 r. Z uwagi na brak regulacji kampanii wyborczej w Statucie Sołectwa, można przywołać zasady obowiązujące w wyborach powszechnych, w których kampania rozpoczyna się z dniem ich ogłoszenia. Przed dniem 2 maja kampania nie była prowadzona. Miała ona miejsce kilka dni przed wyborami (roznoszono ulotki). Pomimo przepisu w § 21 ust. 3 Statutu, że: "W pierwszej kolejności przeprowadza się wybory Sołtysa, a następnie wybór Rady Sołeckiej", w ogłoszeniu i przyjętym porządku Zebrania wskazano, że: "Wydawanie kart do głosowania i przeprowadzenie głosowania na Sołtysa oraz na członków Rady Sołeckiej Sołectwa P. w godz. 11.00 do 14.00" (pkt 13 porządku Zebrania). Powyższe wynikało z dostosowania do potrzeb Sołectwa, które liczy [...] mieszkańców, przy uwzględnieniu trudności występujących w poprzednich wyborach oraz treści interpelacji radnych - mieszkańców P. z dnia 23 stycznia 2019 r. Porządek był konsultowany z ustępującym Sołtysem, opublikowany na stronie internetowej Gminy i tablicy ogłoszeń w Sołectwie oraz przyjęty jednogłośnie w głosowaniu jawnym na Zebraniu. Komisja stwierdziła, że chociaż porządek zebrania nie koresponduje ze wskazanym przepisem Statutu, to nie miało to wpływu na wynik wyborów. Również bez znaczenia w tej kwestii była różna liczba osób uczestniczących w Zebraniu oraz głosowaniu/wyborach. Listę obecności na Zebraniu podpisało 106 osób, a w głosowaniu wzięło udział 628 osób, gdyż zgodnie z art. 36 ust. 2 u.s.g., to nie zebranie wybiera sołtysa ale mieszkańcy i tak też było. Komisja wydała tyle kart do głosowania po sprawdzeniu tożsamości odbiorcy i potwierdzeniu ich odbioru na liście uprawnionych do głosowania. Komisja podkreśliła także, że § 6 pkt 1 Statutu Sołectwa wymaga zmiany. Nadto Komisja Rewizyjna wyjaśniła, że to Burmistrz skierował do pomocy Komisji Skrutacyjnej 3 pracowników Urzędu. Ich zadaniem była obsługa techniczna Spisu Wyborców ([...] osób uprawnionych do głosowania na dzień 19 maja 2019 r.). Nie zajmowali się kartami do głosowania i żadne zastrzeżenia nie zostały zgłoszone ani odnotowane w Protokole Zebrania. Po czasie nie można też stwierdzić, czy miało to wpływ na wynik wyborów. Nie zgodziła się również z zarzutem braku warunków do tajnego głosowania, gdyż były one tożsame z warunkami dla wyborów powszechnych (przeźroczysta urna, stoliki z przegrodami do głosowania).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne