10.03.2020

Wyrok NSA z dnia 10 marca 2020 r., sygn. II OSK 137/20

O potencjalnie korupcyjnym wykorzystywaniu mienia jednostki samorządowej przez radnego można mówić wtedy, gdy radny, uczestnicząc w pracach organów właściwej jednostki samorządu, może wpływać na treść uchwał i decyzji podejmowanych przez te organy (art. 25b ust. 1 u.s.p.).

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak, Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.), Sędzia WSA (del.) Piotr Korzeniowski, Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Godlewski, po rozpoznaniu w dniu 10 marca 2020 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 7 listopada 2019 r. sygn. akt II SA/Sz 788/19 w sprawie ze skargi A. P. na zarządzenie zastępcze Wojewody [...] z dnia [...] lipca 2019 r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od A. P. na rzecz Wojewody [...] kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z dnia 7 listopada 2019 r. sygn. akt II SA/Sz 788/19, oddalił skargę A. P. na zarządzenie zastępcze Wojewody [...] z dnia [...] lipca 2019 r., nr [...], w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego.

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniósł A. P. Zaskarżając rozstrzygnięcie Sądu pierwszej instancji w całości zarzucił naruszenie:

- prawa materialnego to jest art. 25b ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 511) - dalej: "u.s.p.", poprzez jego niewłaściwe zastosowanie i błędną interpretację, przyjmującą, że zakres terminu: "prowadzenie działalności gospodarczej" obejmuje wszystkie zakresy wykorzystania mienia powiatowego niezależnie od charakteru i celu powołania tzw. spółki komunalnej, nadto przez przyjęcie, że przepis ten ma na celu wyeliminowanie sytuacji wpływania przez radnego na treść uchwał i zasad zarządzania mieniem powiatowym przez zarząd powiatu, z pominięciem, iż zlecone usługi nie były podstawą jakichkolwiek uchwał rady powiatu, zaś uchwała budżetowa nie zawiera takich postanowień, które istotnie nakazywałby zlecenia usług bezpośrednio podmiotowi zarządzanemu przez skarżącego, nadto nieuwzględnieniem, że przepis ten ma przeciwdziałać sytuacjom "korzystniejszego" uzyskania dostępu do mienia powiatowego, a takim nie sposób uznać uczestnictwo w postępowaniu konkurencyjnym na jawnych i powszechnie dostępnych zasadach,

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne