14.07.2020

Wyrok NSA z dnia 14 lipca 2020 r., sygn. I OSK 1604/19

Inne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Olga Małgorzata Borowiec Sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak (spr.) Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 14 lipca 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wójta Gminy [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 14 stycznia 2019 r. sygn. akt IV SA/Gl 646/18 w sprawie ze skargi Rzecznika Praw Dziecka na czynność Wójta Gminy [...] z dnia [...] grudnia 2017 r., nr [...] w przedmiocie odmowy zorganizowania bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka do szkoły oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z 14 stycznia 2019 r., sygn. akt IV SA/Gl 646/18, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Rzecznika Praw Dziecka (zwany dalej również skarżącym) na czynność Wójta Gminy [...] z [...] grudnia 2017 r., nr [...] w przedmiocie odmowy zorganizowania bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dziecka do szkoły, stwierdził bezskuteczność zaskarżonej czynności.

Powyższy wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym sprawy.

W piśmie z 1 grudnia 2017 r. Wójt Gminy [...] w odpowiedzi na wniosek A. W. z 8 czerwca 2017 r. o zorganizowanie dowozu jej syna M. W. do niepublicznej szkoły [...] w [...] poinformował ją, że dowóz do szkoły podstawowej, o który wnosiła, nie zostanie zorganizowany przez gminę.

Organ powołując sie na treść art. 39 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59 ze zm., dalej: "u.p.o.") stwierdził, że na gminie ciąży obowiązek zapewnienia bezpłatnego transportu i opieki dla ucznia szkoły podstawowej tylko w sytuacji, gdy ma być on wykonywany do najbliższej szkoły. Dodał, że z przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego wynika, że Niepubliczna Szkoła Podstawowa [...] w [...], do której A. W. zapisała syna jeszcze przed uzyskaniem aktualnego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego na okres do ukończenia drugiego etapu edukacyjnego, nie stanowi szkoły najbliższej w stosunku do miejsca zamieszkania jej syna, a zatem nie ciąży na gminie obowiązek zapewnienia bezpłatnego transportu i opieki, o których mowa w ww. przepisie. Organ podkreślił, że stosownie do zaleceń orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wskazane jest w stosunku do M. W., objęcie go kształceniem specjalnym, które może być realizowane w szkole ogólnodostępnej, w szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, w szkole specjalnej lub oddziale specjalnym, przy czym wskazana jest nauka w szkole specjalnej. Organ podniósł, że wniosek obejmuje prośbę o zorganizowanie dowozu do Niepublicznej Szkoły Podstawowej [...] w [...], oddalonej o ok. 15 km od miejsca zamieszkania ucznia. Podkreślił, że postępowanie wyjaśniające przeprowadzone w sprawie wykazało, iż istnieją bliżej położone szkoły spełniające zalecania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego M. W., usytuowane w sąsiednich miejscowościach w [...] i w [...], oddalone od miejsca jego zamieszkania o kilka kilometrów (ok. 5 km szkoła w [...] i ok. 6 km szkoła w [...]). Podniósł, że szkołami, które w pełni mogą zrealizować zalecenia zawarte w ww. orzeczeniu są: Szkoła Podstawowa nr 18 z Oddziałami Integracyjnymi w [...] oraz Zespół Szkół Specjalnych nr 4 w [...].

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty