18.05.2020

Wyrok NSA z dnia 18 maja 2020 r., sygn. I OSK 1542/19

Zadania gminy, o jakich mowa w art. 5 ust. 4 ustawy komunalizacyjnej, to zadania własne gminy. Skoro więc na podstawie art. 5 ust. 1-3 ustawy - Przepisy wprowadzające gmina została wyposażona w niezbędne mienie, to brak jest argumentów celowościowych, aby wyposażać ją w sposób trwały w mienie państwowe dla realizacji przez nią zadań dla niej "obcych", to jest zadań z zakresu administracji rządowej.

Teza od Redakcji

Dnia 18 maja 2020 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Roman Ciąglewicz Sędziowie: sędzia NSA Rafał Stasikowski (spr.) sędzia del. WSA Rafał Wolnik po rozpoznaniu w dniu 18 maja 2020 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Gminy Miejskiej K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 lutego 2019 r., sygn. akt I SA/Wa 2149/18 w sprawie ze skargi Gminy Miejskiej K. na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [.]. września 2018 r., nr [..] w przedmiocie odmowy przekazania prawa własności nieruchomości oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 15 lutego 2019 r., sygn. akt I SA/Wa 2149/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Gminy Miejskiej K. na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [.] września 2018 r. w przedmiocie odmowy przekazania prawa własności nieruchomości.

Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.

Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa decyzją z dnia [.]. września 2018 r., nr [..], po rozpatrzeniu odwołania Gminy Miejskiej K., utrzymała w mocy decyzję Wojewody M. z dnia [.]. października 2017 r., nr [..] odmawiającą przekazania na rzecz Gminy Miejskiej K. prawa własności 1/4 części nieruchomości Skarbu Państwa położonej w K.przy ul. L., oznaczonej jako działka nr [.] o powierzchni 0,0711 ha, objętej księgą wieczystą nr .[.].

Z uzasadnienia zaskarżonej decyzji wynika, że Prezydent Miasta K. pismem z dnia 17 lutego 2017 r. wystąpił do Wojewody M. o przeniesienie na rzecz Gminy Miejskiej K. prawa własności udziału 1/4 części przedmiotowej nieruchomości w trybie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191, ze zm.). Po rozpatrzeniu złożonego wniosku, Wojewoda M.powołaną decyzją z dnia [.]. października 2017 r. odmówił przekazania na rzecz Gminy Miejskiej K. prawa własności 1/4 części przedmiotowej nieruchomości. Nie zgadzając się z tym rozstrzygnięciem, Gmina Miejska K. wniosła odwołanie. Po jego rozpatrzeniu, Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa stwierdziła, że nie może ono zostać uwzględnione. Organ podkreślił, że z wniosku Gminy Miejskiej K. oraz zgromadzonych dokumentów wynika, że w księdze wieczystej nr [.].0 ujawniona jest działka nr [.]., stanowiąca własność Skarbu Państwa w 1/4 części oraz Gminy Miejskiej K. w 3/4 części. Udział w rozmiarze 1/4 części nieruchomości w dniu 27 maja 1990 r. służył wykonywaniu zadań publicznych należących do organów administracji rządowej (Wojewódzka Dyrekcja Dróg Publicznych) i sądów ([..]). W budynku posadowionym na nieruchomości mieści się obecnie Urząd Stanu Cywilnego. W rozpatrywanym wniosku jako podstawę prawną do przeniesienia prawa własności przedmiotowej nieruchomości na rzecz Gminy Miejskiej K. wnioskodawca wskazał przepis art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych, który stanowi, że gminie, na jej wniosek, może być także przekazane mienie ogólnonarodowe (państwowe) inne niż wymienione w art. 5 ust. 1-3, jeżeli jest ono związane z realizacją jej zadań. Organ I instancji w uzasadnieniu wydanej decyzji podkreślił, że w jego ocenie zadania wymienione w art. 5 ust. 4 powołanej ustawy są zadaniami własnymi gminy, których katalog został określony w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. z 2018 r. Dz. U. poz. 994). Natomiast zarówno uzasadnienie wniosku, jak również załączona do niego dokumentacja wskazują, że Gmina Miejska K. aktualnie nie wykorzystuje tego mienia i nie realizuje na nieruchomości objętej wnioskiem zadań własnych wymienionych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Nieruchomość wykorzystywana jest w całości na realizację zadań Urzędu Stanu Cywilnego, zaś zadania wykonywane przez ten Urząd są zadaniami zleconymi z zakresu administracji rządowej. Kwestie związane z racjonalnością gospodarowania tą nieruchomością mają charakter wtórny i pozostają bez znaczenia w niniejszej sprawie.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne