Wyrok NSA z dnia 24 stycznia 2020 r., sygn. I GSK 522/17
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra (spr.) Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski Protokolant Anna Sobińska po rozpoznaniu w dniu 24 stycznia 2020 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Z.R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 stycznia 2017 r. sygn. akt V SA/Wa 4669/15 w sprawie ze skargi Z. R. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] października 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. odstępuje od zasądzenia kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 10 stycznia 2017 r., sygn. akt V SA/Wa 4669/15 oddalił skargę Z. R. (dalej: skarżący) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. (dalej: Dyrektor IC) z dnia [...] października 2015 r. nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym.
Sąd I instancji rozstrzygał w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Naczelnika Urzędu Celnego w P. (dalej: NUC) decyzją z dnia [...] sierpnia 2015 r. określił skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki N. Nr identyfikacyjny VIN: [...], pojemność silnika 3.498 cm3, rok produkcji 2005, w kwocie 7.400 zł.
Orzekając na skutek odwołania Dyrektor IC decyzją z dnia [...] października 2015 r. utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji.
W ocenie Dyrektora IC ogólny wygląd i ogół cech samochodu marki N. w dniu nabycia wewnątrzwspólnotowego wskazuje, że jest to pojazd zasadniczo przeznaczony do przewozu osób, a nie pojazd przeznaczony do przewozu towarów. Zasadnicza substancja pojazdu od dnia opuszczenia fabryki, poprzez wszystkie etapy użytkowania, poza demontażem siedzeń i pasów bezpieczeństwa oraz montażem przegrody z wypłaszczeniem podłogi, nie uległa żadnym zmianom. Dokonane zmiany były całkowicie odwracalne, a w samochodzie pozostawiono fabryczne miejsca kotwiczenia siedzeń i pasów bezpieczeństwa. Posiadał nadto napęd złożony z benzynowego silnika o pojemności 3,5 litra i mocy 234 kM, przenoszony za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów, czego nie można kojarzyć z ekonomiką przewozów towarowych. W konsekwencji Dyrektor IC uznał, że sporny samochód był pojazdem klasyfikowanym do pozycji HS 8703, a zatem samochodem osobowym w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752 ze zm. - dalej: u.p.a.). W związku z tym samochód objęty jest obowiązkiem opodatkowania w zakresie podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
![Kup dostęp](https://static-smj.infor.pl/ifk/img/paywall.jpg)