Wyrok NSA z dnia 15 października 2019 r., sygn. II OSK 2867/17
Administracyjne postępowanie
Dnia 15 października 2019 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędziowie: sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz (spr.) sędzia del. WSA Piotr Korzeniowski Protokolant: starszy asystent sędziego Tomasz Szpojankowski po rozpoznaniu w dniu 15 października 2019 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej E.O., W.O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 maja 2017 r. sygn. akt VII SA/Wa 1579/16 w sprawie ze skargi E.O., W.O. na decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [....] maja 2016 r. nr [....] w przedmiocie nakazu rozbiórki oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 23 maja 2017 r. sygn. akt VII SA/Wa 1579/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę EO. i W.O. na decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] maja 2016 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki.
Wyrok ten został wydany w następującym stanie sprawy:
Decyzją nr [...] z dnia [...] marca 2016 r., na podstawie art. 49b ust. 1, ust. 2 oraz art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2013 r., poz. 1049 ze zm.) oraz art. 104 k.p.a. (Dz.U. z 2016 r., poz. 23), Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w P. nakazał E. i W.O. rozbiórkę samowolnie zrealizowanego budynku gospodarczego o wymiarach 3,85m x 5,95m położonego na terenie działki nr [...] w miejscowości [...], gm. [...] oraz uporządkowanie terenu, z zachowaniem wymienionych w jej treści warunków.
Z treści uzasadnienia decyzji wynika, iż na terenie działki nr [...] znajduje się budynek gospodarczy, konstrukcji drewnianej, o wymiarach 3,85m x 5,95m z dachem dwuspadowym krytym blachodachówką, zrealizowany - jak ustalono - w 2013 r. bez uprzedniego, wymaganego art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, zgłoszenia. Dalej organ wskazał, iż orzeczenie nakazu rozbiórki obiektu jest konieczne ze względu na niedające się usunąć naruszenie przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2015 r., poz. 1422). Stosownie do treści § 271 ust. 1 i ust. 8 minimalna odległość pomiędzy spornym budynkiem zaliczonym do kategorii PM, a granicą lasu winna wynosić 12 m. Tymczasem budynek usytuowany jest na działce leśnej, a zatem odległość ta wynosi 0. Nadto organ dodał, że w sprawie nie było możliwości przeprowadzenia postępowania legalizacyjnego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty