06.02.2019

Wyrok NSA z dnia 6 lutego 2019 r., sygn. II OSK 708/18

Nadzór budowlany

 

Dnia 6 lutego 2019 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tomasz Zbrojewski Sędziowie sędzia NSA Jerzy Stelmasiak sędzia del. NSA Jerzy Solarski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 6 lutego 2019 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...]S.A. z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 listopada 2017 r. sygn. akt VII SA/Wa 110/17 w sprawie ze skargi [...]S.A. z siedzibą w [...] na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] listopada 2016 r. znak [...] w przedmiocie nałożenia obowiązku usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 17 listopada 2017 r. sygn. VII SA/Wa 110/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: "WSA") po rozpoznaniu skargi [...] S.A. z siedzibą w [...] (dalej: "[...]"/"Skarżąca") na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej: "GINB") z dnia [...] listopada 2016 r. znak [...] w przedmiocie nałożenia obowiązku usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, oddalił skargę.

W uzasadnieniu przedstawiono następującą argumentację faktyczną i prawną: zaskarżoną decyzją GINB, po rozpatrzeniu odwołania [...] od decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej: "WINB") z dnia [...] września 2016 r. nr [...] nakładającej na [...] obowiązek usunięcia, w terminie do dnia [...] lipca 2017 r., nieprawidłowości stanowiących przyczynę nieodpowiedniego stanu technicznego linii kolejowej nr [...][...]-[...] w km od 6,150 do 12,500, poprzez wyszczególnione w decyzji działania - utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. GINB wskazał na przeprowadzoną w dniu 10 marca 2016 r. kontrolę linii kolejowej w wyniku której stwierdzono, że przedmiotowa linia znajduje się w nieodpowiednim stanie technicznym. Potwierdzał to również protokół okresowej kontroli rocznej z dnia 28 grudnia 2015 r., a także protokół okresowej kontroli pięcioletniej z dnia 31 grudnia 2012 r. Ponadto, zgodnie z protokołem nr [...],[...],[...]kolejowa sieć trakcyjna - typ: YzC120-2C wymaga robót remontowych: wskazana wymiana izolacji na całym szlaku oraz cięgien liniowych kotwień ciężarowych. W związku z tym WINB wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie nieodpowiedniego stanu technicznego przedmiotowego obiektu budowlanego i decyzją Nr [...] z dnia [...] września 2016 r nałożył na [...] obowiązek usunięcia, w terminie do dnia 31 lipca 2017 r., nieprawidłowości stanowiących przyczynę nieodpowiedniego stanu technicznego linii kolejowej. W odwołaniu Skarżąca wniosła o odsunięcie w czasie wykonanie nakazanych robót, z przyczyn związanych z przyszłą rewitalizacją tej linii. Wskazała na trwającą procedurę przetargową na wyłonienie wykonawcy zamówienia dla projektu "Rewitalizacja linii kolejowej nr [...] w celu przywrócenia przewozów pasażerskich". GINB nie znalazł podstaw do przedłużenia terminu wykonania nałożonych obowiązków (do 31 lipca 2017 r.) i wskazując na art. 66 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r., poz. 290, dalej: "P.b.") podkreślił, że przepis ten nie tworzy dla właściciela czy zarządcy obiektu nowego obowiązku, lecz tylko precyzuje ustawowy obowiązek wynikający z art. 61 w związku z art. 5 ust. 2 P.b. Kwestie planów rewitalizacji (odległe w czasie) nie stanowią podstawy do odroczenia obowiązku wykonania niezbędnych robót o ponad dwa łata.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne