10.09.2019 Podatki

Wyrok NSA z dnia 10 września 2019 r., sygn. II FSK 1229/19

Decyzja w sprawie stwierdzenia nadpłaty nie jest elementem warunkującym zwrot nadpłaty, co wynika wprost z treści art. 75 i art. 77 O.p. Tym samym powstanie obowiązku zwrotu nadpłaty może poprzedzać decyzja stwierdzająca nadpłatę bądź nie budząca wątpliwości organu podatkowego korekta zeznania (deklaracji), z której nadpłata taka wynika, a także zaistnienie okoliczności powodujących zwrot nadpłaty, w tym skorygowanie deklaracji przez podatnika bądź organ, w trybie opisanym w art. 274 § 1 pkt 1 i pkt 2 O.p. W przypadku, gdy mimo zaistnienia warunków do zwrotu nadpłaty przewidzianych w przepisach regulujących tę instytucję, do zwrotu tego, w wymienionych tymi przepisami terminach, nie dochodzi, to stronie, której nadpłata jest należna, przysługuje uprawnienie do żądania jej zwrotu (wniosek o zwrot nadpłaty). Wniosek o zwrot nadpłaty wszczyna w tej sprawie postępowanie, które może zakończyć się czynnością w postaci zwrotu nadpłaty bądź wydaniem orzeczenia w takiej sprawie, pozytywnego lub negatywnego, dla strony składającej taki wniosek.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bogusław Dauter, Sędzia NSA Stefan Babiarz, Sędzia WSA (del.) Małgorzata Bejgerowska (sprawozdawca), Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 10 września 2019 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Wójta Gminy S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 13 lutego 2019 r., sygn. akt I SAB/Łd 21/18 w sprawie ze skargi M. sp. z o.o. w S. na bezczynność Wójta Gminy S. w przedmiocie nierozpoznania wniosku o zwrot nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2012 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Wójta Gminy S. na rzecz M. sp. z o.o. w S. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z dnia 13 lutego 2019 r., o sygn. akt I SAB/Łd 21/18, uwzględnił skargę M. Sp. z o.o. w S. (dalej jako: "spółka" lub "skarżąca") na bezczynność Wójta Gminy S. (dalej jako: "organ" lub "wójt"), w przedmiocie niewykonania obowiązku zwrotu nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2012 r. I tak m.in. 1) stwierdził bezczynność wójta; 2) stwierdził, że bezczynność określona w pkt. 1 nie ma charakteru rażącego naruszenia prawa; 3) zobowiązał wójta do rozpoznania wniosku o zwrot nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2012 r. w terminie 10 dni od dnia doręczenia akt organowi.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne