Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2018 r., sygn. I OSK 10/17
Oświata; Samorząd terytorialny
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno Sędziowie: Sędzia NSA Monika Nowicka Sędzia del. WSA Jakub Zieliński (spr.) Protokolant asystent sędziego Katarzyna Kudrzycka po rozpoznaniu w dniu 14 listopada 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Burmistrza [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 6 września 2016 r. sygn. akt III SA/Kr 1274/15 w sprawie ze skargi B. W. na zarządzenie Burmistrza [...] z dnia [...] czerwca 2015 r. nr [...] w przedmiocie odwołania B. W. ze stanowiska Dyrektora Zespołu Szkół Publicznych nr [...] w [...] 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Burmistrza [...] na rzecz B. W. kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 6 września 2016 r. sygn. akt III SA/Kr 1274/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie stwierdził niezgodność z prawem zaskarżonego przez B. W. zarządzenia Burmistrza [...] z dnia [...] czerwca 2015 r. nr [...] w przedmiocie odwołania B. W. ze stanowiska Dyrektora Zespołu Szkół Publicznych nr [...] w [...].
Wyrok ten zapadł w następującym stanie sprawy.
Zarządzeniem z dnia [...] czerwca 2015 r. Burmistrz [...] (dalej również: Burmistrz; organ; skarżący kasacyjnie) odwołał B. W. (dalej również: zainteresowana; skarżąca; strona) ze stanowiska Dyrektora Zespołu Szkół Publicznych nr [...] w [...]. Zarządzenie to zostało wydane na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm. - dalej: u.s.g.) oraz art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).
W uzasadnieniu tego zarządzenia Burmistrz wskazał, że w wyniku uzyskania negatywnej oceny Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół Publicznych nr [...] w [...] oraz prowadzenia procesu oceny pracy Dyrektora ustalił rażące naruszenia prawa po stronie B. W., w szczególności związane z traktowaniem nauczycieli. Organ zarzucił zainteresowanej, że traktowała swoich pracowników "w sposób poniżający i pogarszający poczucie godności", czym naruszyła zasady współżycia społecznego. Podniósł, że od czasu otrzymania przez B. W. informacji o negatywnej ocenie udzielonej jej w szczególności przez Radę Pedagogiczną, naciskała ona na pracowników, by zmienili decyzję co do jej oceny, wymuszała spotkania indywidualne na pracownikach, zastraszała pracowników i była natarczywa; w efekcie ponad 20 nauczycieli Zespołu Szkół Publicznych nr [...] skierowało pismo do Burmistrza [...], w którym stwierdzili, że sytuacja uniemożliwia normalne funkcjonowanie szkoły i są skłonni odmówić świadczenia pracy. Ponadto organ argumentował, że ze względu na panującą atmosferę wywołaną zachowaniem B. W. niektórzy uczniowie zamierzają zmienić szkołę od nowego roku szkolnego; zła atmosfera wpłynęła także na nabór na nowy rok szkolny dzieci do klas pierwszych, powodując drastyczny spadek zainteresowania nauką w tej szkole. Burmistrz podniósł również, że osoba (imiennie wskazana) zajmująca stanowisko zastępcy dyrektora złożyła oświadczenie o rezygnacji z pełnionej funkcji, a następnie cofnęła to oświadczenie, zaś wobec nacisków na Radę Rodziców inna osoba (także imiennie wskazana) zrezygnowała z pełnienia funkcji przewodniczącego rady, jak też pozostali jej członkowie złożyli rezygnacje. Burmistrz wyraził zdanie, że fakt negatywnej oceny organu prowadzącego, związków zawodowych oraz rady pedagogicznej oraz naganne zachowanie B. W., która "przesłuchiwała" pracowników dla uzyskania informacji o przyznanych jej ocenach, wyrażanych przez poszczególne osoby opiniach o niej, powoduje, że dalsze kierowanie przez nią placówką jest niemożliwe albowiem zagraża przyszłości szkoły, dalszemu kierowaniu gronem pedagogicznym, dobru i bezpieczeństwu dzieci, czyli interesowi publicznemu. Organ stwierdził, że poczyniona w dniu [...] czerwca 2015 r. zmiana z negatywnej na dobrą oceny pokontrolnej pracy B. W. przez zespół oceniający, motywowana faktem pozytywnych wyników szkoły pod względem dydaktycznym i brakiem zarzutów do jej pracy jako nauczyciela, nie może wpływać na ocenę dramatycznej sytuacji, jaka na skutek zachowania skarżącej zaistniała w szkole. Powyższe okoliczności Burmistrz uznał za uniemożliwiające funkcjonowanie szkoły zgodnie z zasadami współżycia społecznego i z zachowaniem porządku publicznego, co powoduje, że dalsze utrzymywanie obecnej sytuacji może doprowadzić do niemożliwości zakończenia roku szkolnego oraz zorganizowania przyszłego roku szkolnego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty