30.10.2018

Wyrok NSA z dnia 30 października 2018 r., sygn. II OSK 2904/17

Budowlane prawo

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Miron Sędziowie Sędzia NSA Leszek Kiermaszek Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 30 października 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. Ł.-M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 13 lipca 2017 r. sygn. akt II SA/Sz 617/17 w sprawie ze skargi A. Ł.-M. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w S. z dnia [...] kwietnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 13 lipca 2017 r., sygn. akt II SA/Sz 617/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę A.Ł.-M. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w S. z dnia [...] kwietnia 2017 r., nr [...], w przedmiocie nakazu rozbiórki.

Powyższe orzeczenie zostało wydane w następującym stanie faktycznym.

Decyzją nr [...]z dnia [...] lutego 2017 r., znak [...], Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w K. na podstawie art. 49b ust. 1 i art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r., poz. 290 z późn. zm., dalej: "k.p.a.") oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 23 z późn. zm., dalej: "k.p.a.") nakazał A. Ł.-M. rozbiórkę budynku rekreacji indywidualnej, wykonanego bez wymaganego zgłoszenia na działce nr [...]w miejscowości P., gmina B..

W uzasadnieniu organ I instancji wyjaśnił, że w trakcie kontroli przeprowadzonej w dniu 17 listopada 2015 r. ustalono, że na działce nr [...]wybudowany został budynek rekreacji indywidualnej o powierzchni zabudowy mniejszej niż 35 m2. Konstrukcja ta zgodnie z art. 3 pkt 2 pr. bud. została zakwalifikowana jako budynek. Według stanu prawnego obowiązującego w dacie wszczęcia niniejszego postępowania budowa powyższego obiektu wymagała dokonania zgłoszenia. Inwestor nie uczynił jednak zadość temu obowiązkowi, wobec czego należało wdrożyć postępowanie naprawcze z art. 49b pr. bud. Postanowieniem nr [...]z dnia [...] grudnia 2015 r., znak [...], organ I instancji zawiesił postępowanie i wezwał inwestora do wystąpienia do Wójta Gminy B. z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Decyzją nr [...]z dnia [...] kwietnia 2016 r., znak [...], Wójt Gminy B.odmówił wydania warunków zabudowy dla rozważanej inwestycji. Wobec tego postanowieniem nr [...]z dnia [...] września 2016 r. podjął postępowanie administracyjne i nakazał rozbiórkę przedmiotowego obiektu budowlanego, gdyż jego legalizacja okazała się wykluczona.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne