Wyrok NSA z dnia 12 czerwca 2018 r., sygn. I OSK 1965/16
Nieruchomości
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Iwona Bogucka (spr.) sędzia NSA Wiesław Morys sędzia del. WSA Marcin Kamiński Protokolant starszy inspektor sądowy Joanna Drapczyńska po rozpoznaniu w dniu 12 czerwca 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej L. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 marca 2016 r. sygn. akt I SA/Wa 917/15 w sprawie ze skargi L. K. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] kwietnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 18 marca 2016 r., sygn. I SA/Wa 917/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę L. K. na decyzję Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia [...] kwietnia 2015 r., nr [...], którą utrzymano w mocy decyzję Wojewody [...] z dnia [...] lutego 2011 r., nr [...] o odmowie stwierdzenia nieważności decyzji Naczelnika Gminy w [...] z dnia [...] października 1978 r. nr [...], orzekającej o przejęciu na rzecz Skarbu Państwa bez odszkodowania w stanie wolnym od obciążeń, jako opuszczonego, gospodarstwa rolnego położonego na terenie wsi [...] gmina [...], nie posiadającego zabudowań, o pow. [...] ha, figurującego w rejestrach gruntów na L. K. zam. [...]ul. [...].
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym przyjętym przez Sąd I instancji:
Postępowanie zostało wszczęte na wniosek strony z dnia 29 sierpnia 2006 r., zakwalifikowany jako wniosek o stwierdzenie nieważności ostatecznej decyzji Naczelnika Gminy w [...] z dnia [...] października 1978 r.
W sprawie kilkakrotnie orzekały organy administracji, jak również sądy administracyjne. Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 29 listopada 2007 r., sygn. akt II SA/Bk 667/07 został uchylony przez Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 6 października 2009 r., sygn. akt I OSK 1459/08, a sprawa przekazana do ponownego rozpoznania. NSA uznał zasadność zarzutu naruszenia przez Wojewódzki Sąd Administracyjny art. 133 § 1 ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi i ocenił, że postępowanie sądowoadministracyjne prowadzone było bez skompletowania akt administracyjnych niezbędnych do rozpoznania sprawy, to zaś uchybienie nie pozwoliło NSA do zajęcia merytorycznego stanowiska.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty