24.05.2018

Wyrok NSA z dnia 24 maja 2018 r., sygn. II OSK 169/18

Budowlane prawo

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Sędziowie sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) sędzia del. WSA Agnieszka Wilczewska-Rzepecka Protokolant starszy asystent sędziego Hubert Sęczkowski po rozpoznaniu w dniu 24 maja 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej D. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 października 2017 r. sygn. akt VII SA/Wa 1610/17 w sprawie ze skargi D. R. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] maja 2017 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 10 października 2017 r., sygn. akt VII SA/Wa 1610/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę skarżącego na zaskarżoną decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, zwanego dalej "GINB", [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę. W uzasadnieniu wyroku Sąd przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.

Decyzją z dnia [...] marca 2016 r., Nr [...], Wojewoda [...] zatwierdził projekt budowlany i udzielił inwestorowi pozwolenia na budowę dwutorowej napowietrznej linii elektroenergetycznej, która m.in. zaprojektowana została na nieruchomościach skarżącego.

Odwołanie od ww. decyzji wniósł skarżący, kwestionując prawo inwestora do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

Zaskarżoną decyzją GINB utrzymał w mocy ww. decyzję o pozwoleniu na budowę.

Organ odwoławczy wskazał, że ze złożonego przez inwestora oświadczenia o dysponowaniu nieruchomością na cele budowlane wynika, że w odniesieniu do nieruchomości skarżącego zostały wydane dwie decyzje Wojewody ustalające lokalizację strategicznej inwestycji w zakresie sieci przesyłowych dla przedmiotowej inwestycji. Ponadto w trakcie postępowania inwestor przedłożył ostateczne decyzje Ministra Infrastruktury i Budownictwa, które nie wprowadzają zmian w ww. decyzjach Wojewody w zakresie przebiegu spornej inwestycji oraz ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości. Zgodnie z art. 19 ust. 6 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1812), z dniem wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji strategicznej inwestycji w zakresie sieci przesyłowej inwestor uzyskuje prawo do dysponowania nieruchomościami, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 7 i 8, na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, z tym że rozpoczęcie robót budowlanych może nastąpić z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji strategicznej inwestycji w zakresie sieci przesyłowej stała się ostateczna. Stąd wniosek, że inwestor posiadał prawo do dysponowania nieruchomościami skarżącego na cele budowlane. Ponadto przebieg sieci określonej w projekcie budowlanym pokrywa się z mapą stanowiącą załącznik do ww. decyzji ustalających lokalizację strategicznej inwestycji w zakresie sieci przesyłowych. Natomiast bez wpływu na rozstrzygnięcie sprawy GINB uznał fakt toczącego się postępowania sądowoadministracyjnego dotyczącego legalności decyzji Wojewody dotyczącej ograniczenia sposób korzystania z części nieruchomości stanowiących własność skarżącego przez zezwolenie inwestorowi na założenie i przeprowadzenie nad nieruchomością przewodów i urządzeń służących do przesyłu energii elektrycznej w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji. W odniesieniu do treści art. 35 ust. 1 pkt 1 Prawa budowlanego organ odwoławczy stwierdził, że przedmiotowa inwestycja jest zgodna z dwoma uchwałami w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla dwutorowej napowietrznej linii elektroenergetycznej i dla fragmentu jej przebiegu. Projekt budowlany kwestionowanej inwestycji zgodny jest także z ww. decyzjami lokalizacyjnymi oraz nie narusza decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska i poprzedzającej ją decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska ustalającej środowiskowe uwarunkowania dla planowanego przedsięwzięcia. Projekt budowlany został sporządzony przez osoby posiadające wymagane uprawnienia budowlane wraz z wymaganymi opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i sprawdzeniami, zawiera informacje dotyczące bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 1b Prawa budowlanego, oraz zaświadczenia, o których mowa w art. 12 ust. 7 Prawa budowlanego. Zdaniem organu odwoławczego, wobec spełnienia przez inwestora, wymagań określonych w art. 32 ust. 4, art. 33 ust. 2 pkt 2 oraz art. 35 ust. 1 Prawa budowlanego, na podstawie art. 35 ust. 4 tej ustawy właściwy organ jest zobligowany do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę. Organ odwoławczy nie uwzględnił zarzutów naruszenia art. 73 § 1 K.p.a. w zw. z art. 28 ust. 2 Prawa budowlanego oraz art. 7 ust 1 pkt 2 w zw. z art. 13 ust. 4 ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych, a także art. 10 § 1 K.p.a. i art. 32 ust. 1 pkt 1 Prawa budowlanego. W związku z treścią art. 18 ust. 2 ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych w niniejszej sprawie nie było wymagane uzyskanie przez inwestora zezwolenia na wycinkę drzew. Nastąpi także skablowanie kolidujących linii niskiego i średniego napięcia, co jest przedmiotem odrębnego opracowania projektowego. Ponadto GINB wyjaśnił, że przedmiotowa inwestycja nie obejmuje innych nieruchomości skarżącego niż wskazane w projekcie budowlanym.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne