Inwestycja celu publicznego a miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego - Wyrok NSA z dnia 21 marca 2024 r., sygn. II OSK 1640/21
Budowa stacji transmisyjnej z elementami infrastruktury telekomunikacyjnej może być uznana za inwestycję celu publicznego, nawet jeśli obejmuje tylko część publicznej sieci telekomunikacyjnej, o ile pełni istotną rolę w zapewnieniu publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak Sędziowie: sędzia NSA Jerzy Siegień sędzia del. WSA Grzegorz Antas (spr.) Protokolant: inspektor sądowy Monika Ciura po rozpoznaniu w dniu 21 marca 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skarg kasacyjnych [...] sp. z o.o. z siedzibą w R. i Wojewody Łódzkiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 24 marca 2021 r. sygn. akt II SA/Łd 133/20 w sprawie ze skargi I.K. na decyzję Wojewody Łódzkiego z dnia 23 grudnia 2019 r. nr 411/2019 w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę 1) uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Łodzi, 2) zasądza od I.K. na rzecz Wojewody Łódzkiego kwotę 627 (sześćset dwadzieścia siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego, 3) zasądza od I.K. na rzecz [...] sp. z o.o. z siedzibą w R. kwotę 747 (siedemset czterdzieści siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z 24 marca 2021 r., II SA/Łd 133/20, w wyniku rozpoznania skargi I.K., uchylił zaskarżoną decyzję Wojewody Łódzkiego z 23 grudnia 2019 r., nr 411/2019 oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę.
W odniesieniu do ustaleń faktycznych i prawnych, które stały za wydanym orzeczeniem, Sąd I instancji stwierdził, że wskazaną powyżej decyzją Wojewoda Łódzki, nie uwzględniając odwołania złożonego przez I.K., utrzymał w mocy decyzję z 23 sierpnia 2019 r., nr 819/2019, którą Starosta [...], działając na podstawie art. 28, art. 33 ust. 1, art. 34 ust. 4 i art. 36 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186 ze zm.), dalej: p.b., a także art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.), dalej: k.p.a., po rozpatrzeniu wniosku [...] Sp. z o.o. z siedzibą w R. z 10 grudnia 2018 r. zatwierdził projekt budowlany i udzielił ww. inwestorowi pozwolenia na budowę stacji transmisyjnej [...] wraz z wieżą telekomunikacyjną oraz wewnętrzną linią zasilania na działce nr ew. [...], obręb [...] w miejscowości G., gmina [...]. Uzasadniając powyższe rozstrzygnięcie, Wojewoda Łódzki wyjaśnił, że wniosek inwestora obejmuje budowę stacji transmisyjnej wraz z wieżą telekomunikacyjną o wysokości 43,95 m n.p.t. wraz z montażem 2 anten radiolinii VHLP1-13-1WH/C. Anteny radiolinii stanowią urządzenia aktywne sieci, które umożliwiają transmisję sygnałów na terenach, na których z punku widzenia komercyjnego nie można wybudować światłowodu. Służą one do wysyłania sygnału stacji bazowej (BTS). Montaż anten radiolinii umożliwia ograniczenie liczby anten sektorowych na danym BTS, pozwalając na tzw. doświetlenie podstawowej stacji bazowej. Organ odwoławczy wskazał, że objęte wnioskiem inwestora zamierzenie będzie stanowiło część budowanej przez inwestora publicznej sieci telekomunikacyjnej, a w tym konkretnym przypadku zapewni zainteresowanym lepszą jakość usług z zakresu telekomunikacji, podnosząc jakość sygnału wysyłanego przez stacje bazowe w gminie Pabianice, jednocześnie zmniejszając zasięg punktów adresowych, które nie znajdują się w zasięgu sieci dostępu do Internetu umożliwiającej świadczenie usług dostępowych o zwiększonej przepustowości. Podnoszony w odwołaniu zarzut dotyczący przyszłej roli obiektu, jako stacji bazowej, nie znajdował, według organu, uzasadnienia w przedłożonym przez inwestora projekcie budowlanym. Sam obiekt może funkcjonować bowiem bez anten sektorowych, spełniając przywołaną rolę i zapewniać transmisję pomiędzy stacją bazową a kontrolerem stacji bazowej poprzez nadawanie i odbieranie analogowych lub cyfrowych transmisji radiowych. Wojewoda stwierdził, że zapisy zatwierdzonego projektu budowlanego w kontekście regulacji art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1945 ze zm.), dalej: u.p.z.p., art. 4 pkt 18 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2018 r. poz. 2204 ze zm.), dalej: u.g.n., a także art. 2 pkt 31, 48 i 35 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2018 r. poz. 1954 ze zm.), dalej: p.t., uzasadniają uznanie zaprojektowanej inwestycji za inwestycję celu publicznego. Mając na uwadze tę kwalifikację, Wojewoda Łódzki stwierdził, że projekt budowlany spełnia warunki wymienione w art. 35 ust. 1 pkt 1 p.b. Jakkolwiek w świetle treści uchwały Nr [...] Rady Gminy [...] z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy [...] (Dz. Urz. Woj. [...]. Nr [...], poz. [...]), dalej: m.p.z.p., działka, na której projektowana jest inwestycja, położona jest na terenie oznaczonym symbolem RP (tereny upraw rolnych), na którym ustalony został zakaz realizacji nowej zabudowy niezwiązanej z produkcją rolną, tym niemniej, jak zauważył organ odwoławczy, zakaz ten nie dotyczy inwestycji celu publicznego z zakresu łączności publicznej, co wynika z art. 46 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1815), dalej: u.w.r.u.s.t. Wojewoda Łódzki wyjaśnił, że obszar oddziaływania pól elektromagnetycznych wyznaczony w płaszczyźnie poziomej mieści się w granicach działki inwestycyjnej nr ew. [...]. Anteny radiolinii zostały wyłączone z katalogu inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Organ równocześnie zaznaczył, że przedstawiony projekt budowlany został sporządzony przez osoby posiadające stosowne uprawnienia i spełnia wymagania określone w przepisach określających szczegółowy zakres i formę projektu budowlanego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty