09.02.2018

Wyrok NSA z dnia 9 lutego 2018 r., sygn. II OSK 1265/17

Zagospodarowanie przestrzenne

 

Dnia 9 lutego 2018 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Barbara Adamiak Sędziowie sędzia NSA Andrzej Gliniecki sędzia del. WSA Izabela Bąk-Marciniak (spr.) Protokolant sekretarz sądowy Anna Dziosa-Płudowska po rozpoznaniu w dniu 9 lutego 2018 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej B.P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 9 stycznia 2017 r. sygn. akt II SA/Gl 1109/16 w sprawie ze skargi I. D.-M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] 2013 r. nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy terenu oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 9 stycznia 2017r. sygn. akt II SA/Gl 1109/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach po rozpoznaniu skargi I. . - M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] 2013r. nr [...] w przedmiocie warunków zabudowy, uchylił zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta [...]z dnia [...] 2013r. nr [...], zasądzając w punkcie 2 wyroku na rzecz skarżącej koszty postępowania.

Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym :

Decyzją nr [...] z dnia [...]2013 r., po pozytywnym rozpatrzeniu B. P., Prezydent Miasta [...] ustalił na rzecz dla wnioskującego warunki zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji polegającej na rozbudowie i nadbudowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego położonego w [...], na nieruchomości oznaczonej numerem [...]. Organ ustalił parametry planowanej inwestycji, a mianowicie m.in. szerokość elewacji frontowej: 13,5 - 13,7m (z uwzględnieniem rozbudowy o klatkę schodową), wysokość górnej krawędzi dachu: - około 11m oraz geometrię dachu: dach płaski z minimalnym spadkiem w celu odprowadzenia wody deszczowej. W decyzji określono także warunki i wymagania w zakresie ochrony i kształtowania ładu przestrzennego, w zakresie ochrony środowiska i zdrowia ludzi, w zakresie infrastruktury technicznej, obsługi komunikacyjnej oraz ochrony interesów osób trzecich. W uzasadnieniu wskazano, że poprzednio wydana decyzja Prezydenta Miasta [...], którą odmówiono ustalenia warunków zabudowy dla wspomnianej inwestycji została uchylona przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w [...], a zasadniczym powodem takiego rozstrzygnięcia było niewłaściwe wyznaczenie obszaru analizowanego, Organ pierwszej instancji w obecnym postępowaniu zastosował się do wskazówek zawartych we wspomnianej decyzji organu odwoławczego i wyznaczył obszar analizowany według wskazań organu odwoławczego (tzn. większym, uwzględniającym fakt, że otoczenie nieruchomości inwestora stanowi pewną urbanistyczną całość). Organ stwierdził, że inwestor uzyskał niezbędne uzgodnienia oraz stanowiska właściwych instytucji i organów, oraz stwierdził, że w terenie objętym analizą znajdują się nieruchomości posiadające dostęp do tej samej drogi publicznej, zabudowane są w sposób pozwalający na określenie wymagań odnośnie nowej zabudowy a nieruchomość inwestora posiada dostęp do drogi publicznej i uzbrojona jest w sposób pozwalający na realizację inwestycji. Teren nie wymaga zmiany przeznaczenia na cele nierolnicze i nieleśne, Odnosząc się do złożonych w toku postępowania protestów (przez I.D. - M. oraz B. D. czy innych mieszkańcy okolicznych nieruchomości) zwracających uwagę na uciążliwości związane z planowaną inwestycją (podkreślając jej "hotelowy" charakter, który spowoduje zakłócenia spokoju w okolicy, oraz z uwagi na planowaną wysokość obiektu - możliwe zacienienia ich nieruchomości, organ pierwszej wskazał, że z wniosku inwestora wynika zamiar realizacji inwestycji o funkcji mieszkaniowej, a ewentualne zacienianie sąsiednich nieruchomości przez budynek inwestora może być przedmiotem oceny na etapie postępowania w sprawie pozwolenia na budowę. Dodał też, że nadto nieruchomość, na której planowana jest inwestycja posiada dostęp do drogi publicznej - ul. [...], która pomimo tego, że ma nawierzchnię żwirową została zaliczona do dróg publicznych uchwałą Rady Miasta Katowice z dnia 26 listopada 2007 r. nrXIX/351/07.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne