25.09.2018 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 25 września 2018 r., sygn. I GSK 2020/18

Inne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Pietrasz Sędzia NSA Zofia Borowicz Sędzia del. WSA Barbara Kołodziejczak - Osetek (spr.) po rozpoznaniu w dniu 25 września 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Gminy Trzemeszno od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 14 grudnia 2017 r., sygn. akt II SA/Po 784/17 w sprawie ze skargi Gminy Trzemeszno na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z dnia [...] lipca 2017 r., nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie odmowy zatwiedzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Gminy Trzemeszno na rzecz Wojewody Wielkopolskiego 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 14 grudnia 2017 r., II SA/Po 784/17 po rozpoznaniu skargi Gminy T. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z dnia (...) lipca 2017 r. nr (...)stwierdzającego nieważność uchwały Rady Miejskiej w T. z dnia (...) maja 2017 r., nr (...)w przedmiocie odmowy zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie Miasta i Gminy T.na okres od 12 lipca 2017 r. do 11 lipca 2018 r.

2. Wyrok zapadł na tle następujących okoliczności sprawy:

2.1. Spółka R. A. T.Sp. z o. o. przedstawiła Burmistrzowi T. wniosek o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego odprowadzania ścieków na oznaczony okres. W ocenie Burmistrza przedłożone taryfy opracowane zostały w sposób prawidłowy.

2.2. W dniu 31 maja 2017 r. Rada Miejska T. pomimo pozytywnej weryfikacji taryf przez Burmistrza T. podjęła uchwałę nr (...)o odmowie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie Miasta i Gminy T. na okres od na okres od 12 lipca 2017 r. do 11 lipca 2018 r.

2.3. Uchwała wpłynęła do Wojewody Wielkopolskiego 6 czerwca 2017 r. Wojewoda stwierdził, iż zaskarżona uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem art. 24 ust. 5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 328 - dalej: u.z.z.w. lub ustawa zaopatrzeniowa). W ocenie organu nadzoru Rada Miejska T. podejmując zaskarżoną uchwałę nie wskazała, które z konkretnych norm prawnych naruszyła spółka opracowując taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę. Zarówno w treści uchwały jak i jej uzasadnieniu, zabrakło wskazania naruszenia konkretnego przepisu, a także uzasadnienia tego naruszenia. Mając na względzie powyższe, w ocenie organu nadzoru przedmiotowa uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem prawa i stwierdził nieważność uchwały, stąd też w oparciu o art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.; dalej: u.s.g.) Gmina T. wniosła skargę do WSA w Poznaniu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne