26.10.2023

Wyrok NSA z dnia 26 października 2023 r., sygn. III OSK 2943/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Rafał Stasikowski Sędziowie sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) sędzia del. WSA Mariusz Kotulski protokolant starszy asystent sędziego Łukasz Sielanko po rozpoznaniu w dniu 26 października 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej przy udziale Prokuratora Prokuratury Rejonowej Kraków-Nowa Huta w Krakowie sprawy ze skargi kasacyjnej Prokuratora Rejonowego Kraków-Nowa Huta w Krakowie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 21 stycznia 2020 r. sygn. akt II SA/Kr 1471/19 w sprawie ze skargi Prokuratora Rejonowego Kraków-Nowa Huta w Krakowie na uchwałę Rady Gminy Koniusza z dnia 16 czerwca 2016 r. nr XVI/111/2016 w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Koniusza uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Krakowie.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 21 stycznia 2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę Prokuratora Rejonowego Kraków Nowa Huta w Krakowie na uchwałę nr XVI/111/2016 Rady Gminy Koniusza z 16 czerwca 2016 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Koniusza.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że skarga Prokuratora dotyczyła § 13 oraz § 14 ust. 2 załącznika do uchwały regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Koniusza. Prokurator zarzucił Radzie Gminy Koniusza naruszenie art. 7 i 94 Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. nr 78, poz. 483 ze zm.), art. 40 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r., poz. 446, dalej: u.s.g.), art. 4 ust. 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2016 r., poz. 250) w związku z § 118 oraz w związku z § 143 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie Zasad techniki prawodawczej (Dz.U. z 2016 r., poz. 283 ze zm.)

Oddalając skargę Sąd I instancji w pierwszej kolejności odniósł się do zarzutu dotyczącego § 13 ust. 1 regulaminu, jako normy stanowiącej naruszenie zasad prawidłowego prawodawstwa, stanowiącej powtórzenie art. 4 ust. 2 pkt 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Reguły wyrażone w zasadach techniki prawodawczej mogą stanowić podstawę do oceny legalności zaskarżonego regulaminu, jako aktu prawa miejscowego wydanego przez radę gminy, w świetle zasady poprawnej legislacji, która to zasada stanowi element demokratycznego państwa prawnego i jest związana z zasadą pewności i bezpieczeństwa prawnego oraz zasadą zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa. Rada Gminy Koniusza uchwalając przepisy prawa miejscowego powinna czynić to w zgodzie z tymi zasadami. Zgodnie z § 118 w związku z § 143 zasad techniki prawodawczej, w akcie wykonawczym nie powtarza się tego, co zostało wcześniej przez prawodawcę unormowane w przepisie powszechnie obowiązującym. Sąd I instancji podkreślił jednak, że zasady techniki prawodawczej nie są klasycznymi dyrektywami o charakterze normatywnym i nawet ustanowienie ich w formie aktu normatywnego tego nie zmienia. Zasady techniki prawodawczej mają jedynie charakter wskazówek (zaleceń). W ocenie Sądu I instancji, naruszenie zasad techniki prawodawczej, jako pewnego zbioru zasad technicznych dotyczących sposobu tworzenia prawa, nie stanowi o sprzeczności uregulowań z prawem.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne