Brak wpłat do PPK – co grozi pracodawcy
Ustawa o pracowniczych planach kapitałowych nakłada na podmiot zatrudniający wiele obowiązków – w tym w szczególności związanych z wpłatami do PPK. Oprócz obliczania, pobierania i współfinansowania uczestnikom pracowniczych planów kapitałowych wpłat do PPK podmiot zatrudniający odpowiada również za dokonywanie wpłat do instytucji finansowej, z którą zawarł umowy o zarządzanie PPK i o prowadzenie PPK.
Opóźnienia w przekazywaniu wpłat lub niedokonywanie wpłat do instytucji finansowej mogą skutkować negatywnymi konsekwencjami dla podmiotu zatrudniającego, w tym zarówno jego odpowiedzialnością odszkodowawczą wobec uczestnika PPK, jak i odpowiedzialnością wykroczeniową. Pracownik może złożyć na pracodawcę skargę do Państwowej Inspekcji Pracy.
1. Wpłaty do PPK
Jeśli osoba zatrudniona zdecyduje się oszczędzać w PPK, wówczas zarówno na niej, jak i na podmiocie zatrudniającym spoczywa obowiązek finansowania wpłat do PPK. Ustawodawca ustalił je jako wartości procentowe wynagrodzenia osoby zatrudnionej (wynagrodzenie jest definiowane jako podstawa wymiaru składek na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe – art. 2 ust. 1 pkt 40 ustawy z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych, dalej: ustawa o PPK).
Wpłata podstawowa, którą musi finansować uczestnik PPK, to 2% jego wynagrodzenia. Jeżeli jednak wynagrodzenie uczestnika PPK osiągane z różnych źródeł w danym miesiącu nie przekracza kwoty odpowiadającej 1,2-krotności minimalnego wynagrodzenia (w 2025 r. to kwota 5599,20 zł, a w 2026 r. będzie to kwota 5767,20 zł), wówczas oszczędzający może obniżyć wpłatę podstawową, ale do wartości nie niższej niż 0,5% wynagrodzenia. Uczestnik PPK może też zadeklarować wpłaty dodatkowe – do wysokości 2% wynagrodzenia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
