Wyrok NSA z dnia 28 września 2018 r., sygn. II FSK 2702/16
O sposobie kwalifikacji gruntu dla celów podatkowych w podatku od nieruchomości, nie tyle decyduje sposób rzeczywistego wykorzystania nieruchomości, a jej funkcje (przeznaczenie) ujawnione w ewidencji gruntów i budynków. W konsekwencji organ podatkowy nie może samodzielnie dokonywać klasyfikacji funkcji nieruchomości, lecz powinien odwołać się do odpowiednich zapisów ewidencji gruntów i budynków.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Stanisław Bogucki (sprawozdawca), Sędzia NSA Tomasz Zborzyński, Sędzia WSA (del.) Alicja Polańska, Protokolant Piotr Stępień, po rozpoznaniu w dniu 28 września 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skarg kasacyjnych W. K. i J. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 7 października 2015 r. sygn. akt I SA/Kr 1261/15 w sprawie ze skargi J. K. i W. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 5 grudnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie łącznego zobowiązania pieniężnego za 2012 r. oddala skargi kasacyjne.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z dnia 7 października 2015 r. o sygn. I SA/Kr 1261/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę J. K. i W. K. (dalej: skarżący) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie (dalej: organ odwoławczy) z dnia 5 grudnia 2013 r. o nr [...] w przedmiocie łącznego zobowiązania pieniężnego za 2012 r. Jako podstawę prawną powołano art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.; dalej: p.p.s.a.). Wyrok jest dostępny (podobnie, jak inne cytowane w uzasadnieniu orzeczenia) na stronie internetowej http://orzeczenia.nsa.gov.pl/.
2. Przebieg postępowania przed organami podatkowymi (przedstawiony przez WSA w Krakowie).
2.1. Relacjonując w uzasadnieniu wyroku przebieg postępowania WSA w Krakowie podał, że Burmistrz A. (dalej: organ pierwszej instancji) decyzją z dnia 31 lipca 2013 r. zmienił swoją wcześniejszą ostateczną decyzję z dnia 19 stycznia 2012 r. w sprawie podatku rolnego za 2012 r. w kwocie 199 zł w ten sposób, że ustalił wysokość łącznego zobowiązania pieniężnego skarżącego za okres od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r. w kwocie 194 zł. Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia powołano art. 21 § 1 pkt 2 i § 5, art. 207 § 1 w związku z art. 254 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.; dalej: o.p.), ustawę z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.; dalej: u.p.r.) oraz ustawę z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz. U. Nr 200, poz. 1682 ze zm.; dalej: u.p.l.). W uzasadnieniu podał, że Starostwo Powiatowe w W. w oparciu o decyzję administracyjną Starosty W. z dnia 26 września 2011 r. (decyzja stała się ostateczna z dniem 16 grudnia 2011 r.) dokonało zmiany klasyfikacji gruntów będących własnością skarżącego uprzednio sklasyfikowanego jako: użytki rolne z oznaczeniem RIIIb w części wynoszącej 1,2925 ha, drogi dr (grunty zabudowane i zurbanizowane - tereny komunikacyjne) w części wynoszącej 0,0308 ha oraz grunty pod wodami powierzchniowymi płynącymi Wp w części wynoszącej 0,0129 ha. Aktualnie działka została sklasyfikowana w sposób następujący: użytki rolne z oznaczeniem RIIIb w części wynoszącej 1,2993 ha, drogi dr (grunty zabudowane i zurbanizowane - tereny komunikacyjne) w części wynoszącej 0,0144 ha oraz grunty pod wodami powierzchniowymi płynącymi Wp w części wynoszącej 0,0225 ha.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty