Wyrok NSA z dnia 19 stycznia 2024 r., sygn. III FSK 3544/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Stachurski, Sędzia NSA Stanisław Bogucki, Sędzia WSA (del.) Agnieszka Olesińska (sprawozdawca), Protokolant Agata Grabowska, po rozpoznaniu w dniu 19 stycznia 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej H. B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 2 września 2020 r., sygn. akt I SA/Ol 377/20 w sprawie ze skargi H. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia 9 kwietnia 2020 r., nr SKO.53.600.2020 w przedmiocie łącznego zobowiązania pieniężnego za 2020 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
|III FSK 3544/21 | |
| | |
UZASADNIENIE
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 2 września 2020 r., sygn. akt I SA/Ol 377/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oddalił skargę H. B. (dalej jako: skarżąca) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia 9 kwietnia 2020 r. w przedmiocie łącznego zobowiązania pieniężnego na 2020 r.
Sąd pierwszej instancji w uzasadnieniu wskazał, że skarżąca w deklaracji na podatek od nieruchomości za 2011 r. wykazała do opodatkowania grunty pozostałe: 3,1282 ha i budynek mieszkalny o powierzchni 280 m2, zaś w informacji w sprawie podatku rolnego na 2011 r. - obszar stanowiący grunty rolne, rowy i nieużytki o ogólnej powierzchni 0,0289 ha, a zwolnione: 1,5167 ha, a ponadto, że jest właścicielem 1,2750 ha lasów. Z wypisów z ewidencji gruntów i budynków, jak i ze złożonych informacji w sprawie podatku od nieruchomości wynika, że skarżąca jest właścicielem szeregu nieruchomości gruntowych, położonych w obrębie N., w powiecie p., m.in. działki nr [...] o łącznej powierzchni 4,0222 ha, w tym sklasyfikowanej jako Bp - zurbanizowane tereny niezabudowane o powierzchni 3,1282 ha, R - grunty orne: 0,3286 ha, N - nieużytki: 0,5142 ha, W - rowy: 0,0056 ha i Ps - pastwiska trwałe: 0,0456 ha, nadto też, że skarżąca posiada także inne działki nr [...]. WSA w Olsztynie zgodził się ze stanowiskiem SKO, że ustalając wymiar podatku organ jest zobowiązany uwzględniać dane wynikające z tej ewidencji. Przyjęcie przez organ podatkowy innych danych niż te, które wynikają z ewidencji gruntów i budynków, naruszałoby art. 21 ust. 1 ustawy z 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2020 r., poz. 276 ze zm., dalej jako: "p.g.k."), a więc byłoby działaniem sprzecznym z prawem. W związku z tym za bezzasadne należało zdaniem sądu pierwszej instancji uznać stanowisko strony skarżącej, że o kwalifikacji prawnej gruntu decydują okoliczności faktyczne. Według skarżącej decydujące znaczenie miał sposób wykorzystywania spornych nieruchomości. Sąd ten podkreślił, że o kwalifikacji prawnopodatkowej części działki nr [...], decyduje to, że została ona sklasyfikowana jako Bp - zurbanizowane tereny niezabudowane, co przesądza, że nie jest ona działką rolną. Nie ma zatem znaczenia sposób jej wykorzystania. W konsekwencji sąd pierwszej instancji uznał, że trafnie organy podatkowe uznały, że podlega ona podatkowi od nieruchomości.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty