02.02.2018 Podatki

Wyrok NSA z dnia 2 lutego 2018 r., sygn. I FSK 16/18

Podatkowe postępowanie; Inne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Artur Mudrecki (sprawozdawca), Sędzia NSA Hieronim Sęk, Sędzia WSA del. Agnieszka Jakimowicz, po rozpoznaniu w dniu 2 lutego 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej "M." sp. z o.o. z siedzibą w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 20 września 2017 r., sygn. akt I SA/Ol 425/17 w sprawie ze skargi "M." sp. z o.o. z siedzibą w P. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w O. z dnia 6 kwietnia 2017 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za styczeń 2012 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie, 2) zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w O. na rzecz "M." sp. z o.o. z siedzibą w P. kwotę 689 (słownie: sześćset osiemdziesiąt dziewięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Wyrok Sądu pierwszej instancji

1.1. Wyrokiem z dnia 20 września 2017 r., sygn. akt I SA/Ol 425/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oddalił skargę M. Sp. z o.o. (dalej: Strona lub Skarżąca) na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w O. z dnia 6 kwietnia 2017 r. w przedmiocie zobowiązania podatkowego w podatku od towarów i usług za styczeń 2012 r.

2. Przedstawiony przez Sąd pierwszej instancji tok postępowania

2.1. Zaskarżoną decyzją Dyrektor Izby Skarbowej w O. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w B. z dnia 22 grudnia 2016 r. określającą za ww. okres rozliczeniowy zobowiązanie podatkowe w podatku VAT.

2.2. Podstawą powyższych decyzji było zakwestionowanie przez organy podatkowe prawa do odliczenia przez Skarżącą podatku naliczonego z faktury wystawionej przez K. sp. z o.o. dotyczącej zakupu oleju napędowego. W toku postępowania podatkowego ustalono, że spółka K. nie prowadziła działalności gospodarczej, nie nabywała towaru ani nie dokonywała jego sprzedaży. Skarżąca nie zainteresowała się rzeczywistym funkcjonowaniem w obrocie gospodarczym spółki K., która w spornej fakturze wskazana została jako dostawca paliwa. J. B. nigdy nie przedstawił upoważnienia lub jakiegokolwiek innego dokumentu potwierdzającego, że jest przedstawicielem K., której dane widniały na fakturze jako sprzedawca. W tym zakresie oparto się jedynie na jego oświadczeniu (ustnym). Do spornej faktury nie została załączona żadna kserokopia świadectwa jakości paliwa bądź innego dokumentu potwierdzającego jego jakość. Ponadto z informacji uzyskanej od M. P. - prezesa spółki M. wynikało, że paliwo pochodziło od importerów paliwa (m.in. z Litwy, Łotwy i Białorusi), a spółka nie tylko nie zabezpieczyła dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy i podatku VAT, ale nigdy również nie prosiła o przedstawienie jakichkolwiek dowodów w tym zakresie. Prezes skarżącej spółki, nie przedstawił żadnych dowodów wskazujących na podjęcie jakichkolwiek czynności mających na celu sprawdzenie kontrahenta dostarczającego paliwo. Nabywca nie dochował zatem należytej staranności w doborze kontrahenta, a tym samym pozbawił się możliwości zdobycia wiedzy, że nabywając paliwo na podstawie kwestionowanej faktury uczestniczy w fikcyjnej transakcji. Ustalenia te stanowiły podstawę do zastosowania art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a i art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 z późn. zm.: dalej u.p.t.u.). Zdaniem organów, prowadzony rejestr zakupu VAT za miesiąc styczeń 2012 r. był nierzetelny, gdyż nie odzwierciedlał stanu rzeczywistego i zgodnie z art. 193 § 4 O.p. nie stanowi dowodu tego co wynika z zawartego w nim zapisu dotyczącego zakupu i podatku naliczonego. Ponadto organy podatkowe wskazały, że wprawdzie doszło do jednorazowej transakcji od spółki K., jednak faktury od tego podmiotu były dostarczane również do innych firm, w których to M. P. był właścicielem lub udziałowcem. Taki sposób wprowadzania faktur do obiegu gospodarczego (pojedyncze faktury) wskazuje, że był świadomy i w ocenie organu miał na celu ograniczenie możliwości weryfikacji tych transakcji przez organy kontrolne.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne