Wyrok NSA z dnia 21 czerwca 2017 r., sygn. II OSK 853/17
Podkreślić należy, iż zasadniczym celem skargi zarówno na przewlekłe prowadzenie postępowania administracyjnego (jak też na bezczynność organu), jest dyscyplinowanie organu administracji poprzez zwalczanie niepożądanego stanu polegającego na braku należytej aktywności organu oraz braku stosownej dynamiki podejmowanych czynności.
Teza od Redakcji
Dnia 21 czerwca 2017 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jacek Chlebny sędzia NSA Roman Hauser sędzia del. NSA Andrzej Irla (spr.) po rozpoznaniu w dniu 21 czerwca 2017 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. U. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 września 2016 r. sygn. akt IV SAB/Wa 180/16 w sprawie ze skargi A. U. na przewlekłe prowadzenie postępowania przez Wojewodę Mazowieckiego w przedmiocie rozpatrzenia wniosku oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie objętym skargą kasacyjną wyrokiem z dnia 23 września 2016 r. (sygn. akt IV SAB/Wa 180/16) oddalił skargę A. U. na przewlekłe prowadzenie postępowania przez Wojewodę Mazowieckiego w przedmiocie rozpatrzenia wniosku.
Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:
W skardze do WSA w Warszawie A. U. zarzuciła Wojewodzie Mazowieckiemu przewlekłe prowadzenie postępowania w przedmiocie wydania decyzji o udzieleniu zezwolenia na pobyt stały. Wniosła także o objęcie przedmiotem kontroli sądowoadminsitracyjnej sposobu oraz terminu rozpatrzenia zażalenia złożonego do Szefa Urzędu do spraw Cudzoziemców na przewlekłe prowadzenie postępowania. Skarżąca podkreśliła, iż w dniu 1 września 2015 r. wniosła (na podstawie art. 37 § 1 K.p.a.), zażalenie na przewlekłe prowadzenie postępowania przez Wojewodę. Postanowieniem z [...] stycznia 2016 r., Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców umorzył postępowanie w sprawie zażalenia na przewlekłe prowadzenie postępowania. W ocenie skarżącej, rozstrzygnięcie to naruszyło prawo. Postanowienie powyższe doręczone bowiem zostało stronie dopiero w dniu 29 marca 2016 r. tj. po przeszło dwóch miesiącach od jego wydania. Zarzuciła także, iż organ administracji procedując w sprawie nie wydawał decyzji, choć nie wystąpiły obiektywne przeszkody do załatwienia sprawy. Wniosek z dnia 9 września 2015 r. rozpatrzono przez wydanie orzeczenia, co jednakże nastąpiło dopiero w dniu 24 listopada 2015 r. Decyzja kończąca postępowanie została doręczona pełnomocnikowi strony po upływie przeszło miesiąca od wskazanej wyżej daty, tj. w dniu 21 grudnia 2015 r.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty