Wyrok NSA z dnia 23 maja 2017 r., sygn. II GSK 3194/16
Transport
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia del. WSA Marek Sachajko (spr.) Protokolant Paweł Ludwiniak po rozpoznaniu w dniu 23 maja 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 lutego 2016 r. sygn. akt VI SA/Wa 2294/15 w sprawie ze skargi Z. P. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lipca 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 22 lutego 2016 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w sprawie ze skargi Z. P. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (określanego dalej także jako "GITD") z dnia [...] lipca 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej uchylił zaskarżoną decyzję oraz zasądził od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz skarżącego Z. P. (określanego dalej także jako "przedsiębiorca", "strona" lub "skarżący") kwotę 450 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania. Zaskarżony wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym.
W dniu [...] października 2014 r. w I. na ul. B. (droga gminna nr 151303C o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej 8 t) zatrzymano do kontroli czteroosiowy pojazd marki [...] o nr rej. [...], którym wykonywano transport piasku (ładunek podzielny). W związku z podejrzeniem przekroczenia dopuszczalnych parametrów kontrolowanego pojazdu został on skierowany do ważenia na zatwierdzonym przez geodetę stanowisku do pomiaru nacisków osi. W toku kontroli stwierdzono, że rzeczywisty nacisk podwójnej osi napędowej wynosił 23,7 t, przekraczając dopuszczalną wartość o 4,7 t (przekroczenie o 24,74%), a rzeczywista masa całkowita pojazdu wynosiła 39,35 t, przekraczając dopuszczalną wartość o 7,35 t (przekroczenie o 22,97%). Nie stwierdzono przekroczenia pozostałych parametrów pojazdu. W wyniku dokonanych pomiarów stwierdzono, że zatrzymany do kontroli pojazd jest pojazdem nienormatywnym, na którego przejazd wymagane było zezwolenie kategorii VII. W toku kontroli kierujący pojazdem nie okazał do kontroli wymaganego zezwolenia. Przebieg kontroli utrwalono protokołem nr [...].
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty