09.12.2016 Kadry i płace

Wyrok NSA z dnia 9 grudnia 2016 r., sygn. I OSK 481/15

Bezrobocie

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska (spr.) sędzia NSA Maciej Dybowski sędzia del. WSA Ewa Kwiecińska Protokolant starszy asystent sędziego Anna Siwonia-Rybak po rozpoznaniu w dniu 9 grudnia 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 listopada 2014 r. sygn. akt II SA/Wa 722/14 w sprawie ze skargi J. R. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] lutego 2014 r. nr [...] w przedmiocie utraty statusu osoby bezrobotnej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 24 listopada 2014 r., sygn. akt II SA/Wa 722/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę J. R. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] lutego 2014 r. nr [...] w przedmiocie utraty statusu osoby bezrobotnej.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.

Decyzją z dnia [...] stycznia 2014 r. Prezydent W. orzekł o utracie przez J. R. statusu osoby bezrobotnej od dnia 11 grudnia 2003 r. z uwagi na fakt, iż ww. po raz drugi nie stawiła się w Urzędzie Pracy w wyznaczonym terminie i nie powiadomiła w okresie 7 dni o uzasadnionej przyczynie tego niestawiennictwa.

W odwołaniu od powyższej decyzji J. R. wniosła o przywrócenie statusu osoby bezrobotnej wskazując na trudną sytuację życiową oraz rodzinną.

Decyzją z dnia [...] lutego 2014 r. nr [..] Wojewoda [...] utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję Prezydenta W. W uzasadnieniu decyzji organ odwoławczy wskazał, że głównym obowiązkiem bezrobotnego jest przestrzeganie wyznaczonego terminu stawiennictwa oraz usprawiedliwianie nieobecności, zgodnie z pouczeniem. Z treści art. 33 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r., poz. 674 z późn. zm., dalej jako: u.p.z.), wynika, że Prezydent pozbawia statusu bezrobotnego, który nie stawił się w urzędzie pracy w wyznaczonym terminie i nie powiadomił w okresie do 7 dni o uzasadnionej przyczynie tego niestawiennictwa; pozbawienie statusu bezrobotnego następuje na okres 180 dni od dnia niestawienia się w powiatowym urzędzie pracy w przypadku drugiego niestawiennictwa. Wojewoda podkreślił, że skarżąca w dniu rejestracji jako osoba bezrobotna została pouczona o zasadach stawiennictwa w PUP w wyznaczonych terminach i o sposobach usprawiedliwiania ewentualnej nieobecności. Wojewoda zaznaczył ponadto, że informowanie o przyczynach niestawiennictwa po upływie ustawowego terminu 7 dni jest działaniem spóźnionym i nawet w przypadku, gdy przyczyna niestawiennictwa była uzasadniona, organ nie może uwzględnić usprawiedliwienia. J. R. wyznaczono termin stawiennictwa w Urzędzie Pracy na dzień 11 grudnia 2013 r., co ww. potwierdziła własnoręcznym podpisem złożonym w części "C" druku skierowania do pracy w firmie "[...]". W dniu wyznaczonej wizyty skarżąca nie stawiła się w Urzędzie Pracy i w ciągu kolejnych 7 dni nie powiadomiła Urzędu o uzasadnionej przyczynie swojej nieobecności. Skarżąca wyjaśnienie złożyła dopiero w piśmie z dnia 14 stycznia 2014 r.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne