Wyrok NSA z dnia 22 września 2016 r., sygn. I OSK 128/15
Skoro ocena kwalifikacji żądanej informacji wymaga merytorycznego rozstrzygnięcia, to brak jest podstaw do odrzucenia skargi na bezczynność organu, nawet w przypadku, gdy Sąd stwierdzi, że organ nie pozostawał w bezczynności, ze względu na charakter wnioskowanych danych nie miał obowiązku jej udzielenia.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska Sędziowie: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędzia del. WSA Marek Wroczyński Protokolant: starszy asystent sędziego Anna Siwonia-Rybak po rozpoznaniu w dniu 22 września 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] S.A. Oddział w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 22 października 2014 r. sygn. akt II SAB/Kr 312/14 w sprawie ze skargi M.D. na bezczynność [...] S.A. Oddział w K. w przedmiocie udzielenia informacji publicznej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od [...] S.A. Oddział w K. na rzecz M.D. kwotę 250 (dwieście pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 22 października 2014 r. sygn. akt II SAB/Kr 312/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, po rozpoznaniu skargi M.D., zobowiązał [...] S.A. z siedzibą w K. (dalej jako spółka) do wydania aktu lub dokonania czynności w terminie 14 dni w sprawie z wniosku skarżącego z dnia 11 grudnia 2013 r. w przedmiocie dostępu do informacji publicznej i stwierdził, że bezczynność miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa.
W uzasadnieniu Sąd pierwszej instancji wskazał, że pismem z dnia 13 sierpnia 2014 r. M.D. wniósł skargę na bezczynność [...] S.A. z siedzibą w K. polegającą na nieudostępnieniu informacji publicznej w terminie wskazanym w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. Nr 112, poz. 1198 ze zm., dalej u.d.i.p.) przy jednoczesnym niewydaniu rozstrzygnięcia w sprawie odmowy udostępnienia informacji publicznej lub umorzeniu postępowania o udostępnienie informacji publicznej zgodnie z art. 17 ust. 1 u.d.i.p. W skardze podkreślono, że zgodnie z art. art. 4 ust. 1 pkt 5 u.d.i.p., do udostępniania informacji publicznej, oprócz władz publicznych, zobowiązane są również inne podmioty wykonujące zadania publiczne. Zdaniem skarżącego, żądanie udostępnienia informacji w postaci decyzji stanowiących podstawę lokalizacji i budowy linii energetycznych, które dotyczą "sprawy publicznej", powoduje powstanie po stronie spółki obowiązku udzielenia takich informacji. Skarżący wyjaśnił, że pismem z dnia 11 grudnia 2013 r. wystąpił do spółki o udostępnienie, w przypadku ich istnienia, kserokopii decyzji i innych stosownych dokumentów stanowiących podstawę budowy, posadowienia i przebudowy linii energetycznych na działce nr 1 obr. S., Gmina S. W odpowiedzi na powyższe wezwanie, otrzymał pismo, w którym spółka podała, że na tej działce jest posadowiona linia energetyczna napowietrzna SN wybudowana w latach 70-tych ubiegłego wieku, ale ze względu na brak sprecyzowania, jakie dokumenty mają być udostępnione spółka nie może zająć w sprawie stanowiska. Pismem z dnia 11 lutego 2014 r. skarżący zwrócił się z ponownym wnioskiem o udostępnienie tych informacji, w przypadku ich istnienia, kserokopii decyzji administracyjnych i innych stosownych dokumentów dotyczących lokalizacji, budowy, eksploatacji i remontów linii elektroenergetycznych, zobowiązując się jednocześnie pokryć koszty wykonania przedmiotowych kserokopii. W odpowiedzi spółka uzależniła udostępnienie informacji publicznej od sprecyzowania jakie dokumenty są przedmiotem wniosku, poprzez podanie między innymi takich informacji jak nazwa organu, który wydał dany dokument czy data jego wydania.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty