30.07.2015

Wyrok NSA z dnia 30 lipca 2015 r., sygn. II OSK 510/14

 

Dnia 30 lipca 2015 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska sędzia NSA Małgorzata Jaśkowska /spr./ sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Protokolant starszy sekretarz sądowy Mariusz Szufnara po rozpoznaniu w dniu 30 lipca 2015 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Stowarzyszenia C. w B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 5 listopada 2013 r. sygn. akt II SA/Bk 507/13 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia C. na uchwałę Rady Miasta Białystok z dnia 25 lutego 2013 r. nr XXXIX/468/13 w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Białystok oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 5 listopada 2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku oddalił skargę Stowarzyszenia C. w B. na uchwałę Rady Miasta Białystok z dnia 25 lutego 2013 r. nr XXXIX/468/13 w przedmiocie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Białystok (sygn. akt II SA/Bk 507/13).

Ze stanu faktycznego sprawy ustalonego przez Sąd I instancji wynika, że we wspomnianej uchwale określono wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości (w tym w zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych), wymagania dotyczące pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów, zasady odbierania odpadów komunalnych, częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów, wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich, obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji.

W piśmie z dnia 27 marca 2013 r. Stowarzyszenie C. wezwało Radę Miejską Białegostoku do usunięcia naruszenia prawa. Wezwanie nadano na adres organu w dniu 29 marca 2013 r.

W związku z brakiem reakcji organu na wezwanie, Stowarzyszenie działając na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze zm., dalej również jako: u.s.g.), złożyło skargę na uchwałę Rady Miasta Białystok z dnia 25 lutego 2013 r. Zaskarżonej uchwale Stowarzyszenie zarzuciło m.in. naruszenie przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach poprzez ograniczenie bezpośredniego odbioru odpadów selektywnie zbieranych wyłącznie do szkła (art. 3 ust. 2 pkt 7, art. 3 "b" ust. 1 pkt 1, art. 3 "c" ust. 1), poprzez przyjęcie że dla spełnienia warunku realizacji selektywnej zbiórki odpadów i skorzystania z niższych stawek za odbiór odpadów wystarczające jest wykazanie się segregacją szkła (art. 3 ust. 2 pkt 5 oraz art. 6 "k" ust. 3), a także poprzez nieokreślenie w Regulaminie częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów zielonych, mimo obowiązku ustawowego (art. 4 ust. 2 pkt 3), oraz poprzez dopuszczenie mieszania odpadów wielorodzajowych, które powinny być zbierane w sposób selektywny (art. 23 ust. 1 ustawy o odpadach). Ponadto strona skarżąca stwierdziła, że uchwała narusza art. art. 7 Konstytucji RP w związku z art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach poprzez uregulowanie w uchwale spraw wykraczających poza delegację ustawową zawartą w przepisach ustawy i niebędących w kompetencji rady gminy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne