08.09.2015

Wyrok NSA z dnia 8 września 2015 r., sygn. II GSK 2027/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Magdalena Bosakirska Sędzia NSA Gabriela Jyż (spr.) Sędzia del. WSA Małgorzata Grzelak Protokolant Anna Ważbińska-Dudzińska po rozpoznaniu w dniu 8 września 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 8 kwietnia 2014 r. sygn. akt VI SA/Wa 2559/13 w sprawie ze skargi R. B. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lipca 2013 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. wyrokiem z dnia 8 kwietnia 2014 r. uchylił objętą skargą R. B. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lipca 2013 r. w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym oraz poprzedzającą ją decyzję Ł. Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] kwietnia 2013 r., stwierdził że uchylone decyzje nie podlegają wykonaniu oraz orzekł o kosztach postępowania.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym:

w dniu 24 kwietnia 2012 r., pomiędzy miejscowością S. a Miejscowością R., na drodze powiatowej nr [...] o dopuszczalnych naciskach osi do 8 t, zatrzymano do kontroli czteroosiowy pojazd samochodowy należący do skarżącego, którym wykonywany był przewóz materiału sypkiego (piachu). W wyniku wstępnego ważenia pojazdu ustalono przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu - wykazana waga wynosiła 44.140 kg przy masie całkowitej pojazdu 32.000 kg. W celu ustalenia dokładnych danych oraz nacisków osi na drogę pojazd skierowano do punktu ważenia pojazdów w miejscowości P. przy drodze krajowej nr [...]. Ważenie przeprowadzono za pomocą dwóch wag typu SAW 10C/II z ważnością legalizacji ponownej do 31 lipca 2013 r., które wskazały naruszenia dopuszczalnych norm. Nacisk 15,5 t na podwójnej osi nie napędowej pojazdu przekroczono o 1,0 t, nacisk 27,6 t na podwójnej osi napędowej pojazdu przekroczono o 12,4 t zaś masa całkowita zespołu pojazdów 43,1 t została przekroczona o 11,1 t. Stwierdzono również brak u przewoźnika zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym. Z czynności tych sporządzono protokół kontroli, który został wraz w jego wynikami podpisany przez prowadzącego pojazd bez uwag.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne