Wyrok NSA z dnia 14 stycznia 2014 r., sygn. I OSK 1498/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Barbara Adamiak (spr.), Sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz, Sędzia NSA Marek Stojanowski, Protokolant asystent sędziego Jan Wasilewski, po rozpoznaniu w dniu 14 stycznia 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 kwietnia 2013 r. sygn. akt II SAB/Wa 454/12 w sprawie ze skargi J. T. na bezczynność Prezesa Rady Ministrów w przedmiocie rozpatrzenia wniosku z dnia 14 maja 2012 r. 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od J. T. na rzecz Prezesa Rady Ministrów kwotę 120 (sto dwadzieścia) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
W dniu 27 września 2012 r. (data stempla pocztowego) J. T. skierował do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na bezczynność Prezesa Rady Ministrów, polegającą na nierozpatrzeniu jego wniosku z dnia [...] maja 2012 r., w którym zwrócił się do Przewodniczącego Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów o podjęcie stosownych czynności w trybie art. 145, art. 154, art. 155, art. 156, art. 161 i art. 163 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) w celu niezwłocznego zatwierdzenia uchwały z dnia [...] czerwca 2004 r. o nadaniu mu stopnia naukowego doktora habilitowanego nauk prawnych. Skarżący podniósł, że dotychczasowy przebieg postępowania przed Centralną Komisją do Spraw Stopni i Tytułów wskazuje na wiele rażących uchybień, co wymaga podjęcia czynności w celu ich wyeliminowania z porządku prawnego Rzeczypospolitej Polskiej, a tym samym -usunięcia orzeczeń Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów o odmowie zatwierdzenia uchwały z dnia [...] czerwca 2004 r. o nadaniu stronie stopnia naukowego doktora habilitowanego nauk prawnych.
Udzielając odpowiedzi na skargę, Prezes Rady Ministrów wniósł o jej odrzucenie, wskazując, że skarga jest niedopuszczalna, gdyż J. T. domaga się w trybie procedury sądowoadministracyjnej zobowiązania organu do podjęcia czynności legislacyjnych, które jednak nie mają charakteru prawnych form działania organu administracji publicznej w indywidualnej sprawie, bowiem nie stanowią ani aktów, ani czynności, które podlegałyby kontroli sądu administracyjnego. Oceniana pod tym kątem ewentualna bezczynność nie może zatem mieścić się w ramach działalności z zakresu administracji publicznej. Dlatego też skarga winna zostać odrzucona na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty