21.11.2012

Wyrok NSA z dnia 21 listopada 2012 r., sygn. II OSK 1311/11

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz sędzia del. NSA Jacek Hyla /spr./ Protokolant asystent sędziego Justyna Rosińska po rozpoznaniu w dniu 21 listopada 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 lutego 2011 r. sygn. akt VII SA/Wa 2184/10 w sprawie ze skargi Powiatu Namysłowskiego na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] sierpnia 2010 r. znak [...] w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 10 lutego 2011 r., sygn. akt VII SA/Wa 2184/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu sprawy ze skargi Powiatu Namysłowskiego na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] sierpnia 2010 r., znak [...] w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego uchylił zaskarżoną decyzję.

W uzasadnieniu wyroku Sąd przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy:

Decyzją z dnia [...] lipca 2010 r., nr [...], Wojewoda Opolski stwierdził z urzędu nieważność decyzji Starosty Namysłowskiego z dnia [...] marca 2009r., nr [...] zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej Zarządowi Powiatu Namysłowskiego pozwolenia na przebudowę drogi powiatowej Nr 1106 O [...] /km 0+000 - 3+950/, na działkach o numerach ew. [...],[...],[...], obr. [...]., oraz nr ew. [...], obr. [...].

Odwołanie od powyższej decyzji wniósł Powiat Namysłowski

Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z dnia [...] sierpnia 2010 r. działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 3 k.p.a. umorzył postępowanie odwoławcze, wskazując w uzasadnieniu, że w postępowaniu administracyjnym Starosta Namysłowski występuje w podwójnej roli. Z jednej strony jest on bowiem organem administracji publicznej, w rozumieniu przepisu art. 5 § 2 pkt 3 k.p.a. właściwym w przedmiocie rozstrzygnięcia sprawy w trybie administracyjnym, z drugiej zaś strony występuje on jako podmiot reprezentujący inwestora - Zarząd Powiatu Namysłowskiego tj. organ wykonawczy Powiatu. Powierzenie organowi jednostki samorządu terytorialnego kompetencji do rozstrzygania indywidualnych spraw w trybie administracyjnym wyłącza możliwość dochodzenia przez tą jednostkę jej interesu prawnego w konkretnej sprawie zarówno w trybie administracyjnym, jak i sądowo-administracyjnym. Nie jest więc ona legitymowana do czynnego udziału w postępowaniu i nie może kwestionować podjętego rozstrzygnięcia w drodze odwołania.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne