09.06.2009

Wyrok NSA z dnia 9 czerwca 2009 r., sygn. II OSK 341/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędziowie sędzia NSA Teresa Kobylecka sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Protokolant Agnieszka Majewska po rozpoznaniu w dniu 9 czerwca 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Miejskiej Kraków od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 30 września 2008 r. sygn. akt III SA/Kr 973/07 w sprawie ze skargi Gminy Miejskiej Kraków i M. R.-B. na zarządzenie zastępcze Wojewody Małopolskiego z dnia [...] grudnia 2003 r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z 30 września 2008 r., III SA/Kr 973/07 oddalił skargę Gminy Kraków i M. R.-B. na zarządzenie zastępcze Wojewody Małopolskiego z [...] grudnia 2003 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego. W uzasadnieniu Sąd stwierdził, że zgodnie z art. 24 f ust. 1 ustawy z 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.) radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. Z ustępu 2 cyt. przepisu wynika, że jeżeli radny przed rozpoczęciem wykonywania mandatu prowadził tego rodzaju działalność gospodarczą, jest obowiązany do zaprzestania prowadzenia tej działalności w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania, a niewypełnienie tego obowiązku stanowi podstawę do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu w trybie art. 190 ustawy z 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1547 ze zm.).

Sąd uznał, że radna M. R.-B. naruszyła ustawowy zakaz zarządzania przez radnych działalnością gospodarczą z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy. Jak bowiem wynika z akt sprawy, jest ona kierownikiem Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej "[...]", którego organem założycielskim jest "[...]" spółka z o.o., w której Zarządzie zasiada ona jako Prezes. Zgodnie zaś z § 10 ust. 1-4 Statutu Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej "[...]" Spółką kieruje i ma prawo jej reprezentowania Zarząd wybrany przez wspólników. Zakładem kieruje Zarząd Spółki a funkcję kierownika Zakładu pełni Prezes Zarządu, do którego kompetencji należy m.in. administrowanie majątkiem Zakładu - czyli zarządzanie nim oraz reprezentowanie Zakładu na zewnątrz. Ponadto zgodnie z umową Spółki z o. o. "[...]" do składania oświadczeń w imieniu Spółki w zakresie wszelkich praw i obowiązków upoważnieni są m.in. Prezes Zarządu łącznie z dwoma Członkami Zarządu (§ 14 ust. 4 umowy spółki). Zarząd, w skład którego wchodzą Prezes Zarządu, Zastępca Prezesa Zarządu i Członkowie, kieruje działalnością Spółki i reprezentuje ją na zewnątrz (§ 15 ust. 1 umowy spółki). Ponadto każdy Członek Zarządu prowadzi samodzielnie sprawy Spółki i dokonuje czynności nie przekraczających zakresu zwykłego zarządu (§ 15 ust. 2 umowy spółki).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne