29.10.2024

Odrzucenie skargi kasacyjnej Gminy Miejskiej w K. dotyczącej statutu gminy - Wyrok NSA z dnia 29 października 2024 r., sygn. III OSK 622/23

Zgodnie z przepisami ustawy o odznakach i mundurach, wprowadzenie istotnie nowych symboli przez jednostki samorządu terytorialnego wymaga uzyskania opinii ministra właściwego do spraw administracji publicznej, nawet jeśli wcześniejsze wersje tych symboli istniały przed wejściem w życie nowych wymogów prawnych.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Teresa Zyglewska sędzia del. WSA Ireneusz Dukiel po rozpoznaniu w dniu 29 października 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Miejskiej w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 28 lipca 2022 r. sygn. akt III SA/Kr 338/22 w sprawie ze skargi Wojewody Małopolskiego na uchwałę Rady Miejskiej w K. z dnia 27 czerwca 2013 r. nr [...] w przedmiocie uchwalenia statutu gminy oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 28 lipca 2022 r., sygn. akt III SA/Kr 338/22, po rozpoznaniu skargi Wojewody Małopolskiego na uchwałę Rady Miejskiej w K. z dnia 27 czerwca 2013 r., nr [...], w przedmiocie uchwalenia statutu gminy - stwierdził nieważność § 3 ust. 5 Statutu Gminy K. stanowiącego Załącznik Nr 1 do zaskarżonej uchwały oraz Załącznika Nr 2 do Statutu Gminy K.

Jak wskazał Sąd pierwszej instancji Wojewoda Małopolski wniósł skargę na § 3 ust. 5 Statutu Gminy K., stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w K. nr [...] z 27 czerwca 2013 r., w sprawie uchwalenia statutu Gminy K. oraz na załącznik nr 2 do wskazanego Statutu.

W uzasadnieniu skargi Wojewoda wskazał, że zaskarżoną uchwałą Rada przyjęła wizerunek i opisu herbu Miasta K., nie zachowując wymaganej prawem procedury uchwalenia herbu, związanej w szczególności z obowiązkiem uzyskania opinii właściwych organów. W toku postępowania wyjaśniającego Przewodniczący Rady Miejskiej w K. wskazywał, że opis herbu zawarty w Statucie Gminy przyjętym ww. uchwałą nr [...], był tożsamy z opisem herbu zawartym we wcześniejszych statutach, co uzasadniało, jego zdaniem, brak obowiązku zachowania procedury opiniowania herbu przez właściwe organy. Przewodniczący Rady Miejskiej powołał się na opinię prawną, w której wyrażono pogląd, że: "skoro określone symbole zostały ustanowione w czasie, kiedy wzory tych symboli nie wymagały uprzedniego zaopiniowania przez Ministra Właściwego do Spraw Administracji Publicznej, to zgodnie z prawem stały się one znakami wyróżniającymi to miasto spośród innych gmin. Przeniesienie ich w tym kształcie do nowego statutu nic w tej kwestii nie zmienia". Z kolei w piśmie z 14 lipca 2021 r. Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśnił, że: "w dokumentacji będącej w posiadaniu Biura Rady Miejskiej w K. nie znajdują się dokumenty potwierdzające zaopiniowanie wzoru herbu Miasta K. w roku 1999, ani też w latach późniejszych".

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne