Wyrok NSA z dnia 17 lutego 2009 r., sygn. I OSK 389/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Łukaszewska-Macioch (spr.), Sędzia NSA Janina Antosiewicz, Sędzia WSA del. do NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz, Protokolant Kamil Wertyński, po rozpoznaniu w dniu 17 lutego 2009r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P. H. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 19 grudnia 2007 r. sygn. akt II SA/Sz 734/07 w sprawie ze skargi P. H. na decyzję Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia [...] maja 2007 r. nr [...] w przedmiocie zasiłku dla bezrobotnych 1. uchyla zaskarżony wyrok, zaskarżoną decyzję oraz decyzję Starosty Myśliborskiego z dnia [...] kwietnia 2007r. nr [...]; 2. zasądza od Wojewody Zachodniopomorskiego na rzecz P. H. kwotę 197 (sto dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z dnia 19 grudnia 2007 r. sygn. akt II SA/Sz 734/07 oddalił skargę P. H. na decyzję Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia [...] maja 2007 r. nr [...] w przedmiocie zasiłku dla bezrobotnych.

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Sąd przedstawił następujący stan faktyczny i ocenę prawną:

Starosta Myśliborski decyzją z dnia [...] kwietnia 2007r. nr [...], na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 14 lit. a i b, art. 2 ust. 1 pkt 2 oraz art. 71 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.) uznał P. H. za osobę bezrobotną z dniem [...] marca 2007r.

i jednocześnie odmówił przyznania prawa do zasiłku. Jak ustalono, P. H. w dniu rejestracji spełniał warunki do uznania za osobę bezrobotną, z uwagi jednak na fakt, że suma okresów, o których mowa w art. 71 ust. 1 i 2 ustawy, przypadających w okresie 18 miesięcy poprzedzających dzień rejestracji jest krótsza niż 365 dni, brak jest podstaw do przyznania prawa do zasiłku.

W odwołaniu od tej decyzji P. H. wniósł o ponowne rozpatrzenie sprawy podnosząc, że zgodnie z art. 71 ust. 4 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy prawo do zasiłku przysługuje bezrobotnym zwolnionym po odbyciu zasadniczej służby wojskowej, jeżeli okres jej odbywania wynosił co najmniej 240 dni i przypadał w okresie 18 miesięcy poprzedzających dzień zarejestrowania się w powiatowym urzędzie pracy. Natomiast na podstawie art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1967r. o powszechnym obowiązku obrony (Dz. U. z 2004r., Nr 241 poz. 2416 ze zm.) równoznacznym ze spełnieniem obowiązku zasadniczej służby wojskowej jest pełnienie przez poborowych służby w formacjach uzbrojonych niewchodzących w skład Sił Zbrojnych, czyli także w oddziałach prewencji Policji. Terminy kierowania poborowych do służby w Policji oraz zwalniania z tej służby określone w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 23 listopada 2005r. w sprawie terminów kierowania poborowych do służby w formacjach uzbrojonych niewchodzących w skład Sił Zbrojnych RP oraz zwolnienia z tej służby w 2006r., obejmowały okresy dłuższe niż 240 dni. Przyjąć zatem należy, że poborowi zwalniani ze służby w dniu 29 maja 2006r. i następnych (odwołujący się został zwolniony [...] września 2006r.) zachowują prawo do zasiłku dla bezrobotnych na powyższych zasadach, zatem odmowa przyznania prawa do zasiłku wynika z błędnej interpretacji przepisów przez organ I instancji.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne